Fortsätt till huvudinnehåll

Kvartalsrapport Q1-2017: Wal-Mart


Kvartalsrapport Q1: Wal-Mart

Igår släppte Wal-Mart Inc (WMT) sin kvartalsrapport för deras första kvartal 2018 (De har ett brutet räkenskapsår), rapporten täcker perioden februari-april. Det senaste året har Wal-Mart varit väldigt aktiva när det kommer till förvärv. De förvärvade det nystartade och snabbväxande e-handelsbolaget Jet.com. Efter det har förvärven bara fortsatt och de förvärvade ShoeBuy, Moosejaw och ModCloth. Alla dessa är e-handelsbolag som är ledande inom sin nisch. Det är tydligt att Wal-Mart satsar på e-handel för fullt och jag gillar det skarpt. Det innebär att bolaget har en ny vertikal att växa inom. 

Sammanfattning av rapporten:

  • Intäkterna ökade med 1,4 procent till 117,5 miljarder dollar. Eller med 2,5 procent till 118,8 miljarder dollar justerat för valuta effekter.
  • Vinster per aktie ökade med två procent till $1 per aktie, jämfört med $0,98 per aktie samma period föregående år.
  • Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 1,4 procent drivet av en ökning av trafik på 1,5 procent i varuhusen.
  • Nu till det viktigaste i rapporten. Försäljningen från e-handel ökade med 63 procent.

Tillväxten inom segmentet e-handel är ju fantastiskt men då det är en sån liten del av Wal-Marts totala omsättningen så påverkar det ju inte resultatet nämnvärt.  Under 2016 uppgick intäkterna från e-handel till 13,7 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 3 procent av Wal-Marts totala intäkter. Det intressanta för mig är beloppet i absoluta termer.

Amazons börsvärde uppgår till cirka 469,3 miljarder dollar i skrivande stund, bolagets intäkter från e-handelssegmentet uppgår till cirka 123,8 miljarder dollar. Bolagets totala intäkter uppgick till 136 miljarder dollar. Detta motsvarar en Price/Sales-multipel på 3.29. 

Wal-Marts börsvärde uppgår till 246.71 miljarder dollar. Wal-Marts totala intäkter uppgick till 485,87 miljarder dollar. E-handel utgjorde som sagt 13,7 miljarder dollar av dessa. Wal-Mart har en Price/Sales-multipel på 0,5.

Wal-Marts e-handel utgör ungefär 10 procent av Amazons e-handel. Hela Wal-Mart värderas till P/S 0,5 och då ingår 1/10-Amazon som nu har växt med 63 % jämfört med samma kvartal förra året. Fortsätter denna resa så ska Wal-Mart uppvärderas kraftigt. Läs gärna Lundaluppens kommentarer om rapporten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Aktieköp

AktieköpOm du frågade mig för något år sedan om jag skulle tänka mig att köpa aktier i Fingerprint Cards (FING B) så hade jag nog skrattat dig rakt upp i ansiktet, förmodligen medan du (om du var/är Fingerprint ägare) hade skrattat hela vägen till banken. 
Men jag har nyligen beslutat mig för att köpa aktier i bolaget. Vad har då hänt som fått mig att ändra min åsikt om bolaget? Bolaget har gått från att vara ett förhoppningsbolag med röda siffror på sista raden till att bli ett marknadsledande bolag med fantastiska marginaler och ett starkt kassaflöde.
Jag erkänner jag var en skeptiker, men jag dömde aldrig ut FPC på förhand men jag vill gärna att bolagen jag investerar i bevisar att de kan gå med vinst innan jag ger mig in i företaget. Det är precis det Fingerprint har gjort. Innan Fingerprint var vinstgivande så såg värderingen i vissa fall astronomisk ut. Uppenbarligen så gjorde den det med all rätt då mycket av det många förutspådde också inträffade. 
Det jag inte förstår är varför …

Kapitalmarknadsdag Fingerprint Cards

Kapitalmarknadsdag Fingerprint CardsDetta räknade man inte riktigt med. Då dollarkursen gått som tåget så trodde jag faktiskt att Q4-2016 skulle vara riktigt fint. Det jag såg som viktigast var utsikterna för 2017. Det visade sig att Carnegie var riktigt spot-on och Fingerprints prognos landade på 7,5-9,5 miljarder kronor.
Min syn var aldrig att Carnegie räknade lågt när det gällde deras prognos. Det jag snarare tyckte var och är viktigt är att även om deras prognos stämde så är detta redan inprisat i kursen. Speciellt med tanke på raset i Fingerprint idag. Kursen är i skrivande stund nere i 67 kronor. 
Om man kollar på bilden ovan så ser man att tillväxten fortfarande är stark. Visst tillväxten har bromsat in rejält men det motiverar fortfarande inte nuvarande värderingen av värdepappret. Tillväxten för 2017 är ändå 14 % och då har jag räknat med lägsta omsättningen i intervallet för 2017.
Det enda som motiverar den låga kursen idag är om FPC tappar omsättning och rörelsemarginaler samt…

Köpvärda aktier vecka 2

Köpvärda aktier vecka 2
Aktiemarknaden är fortsatt högt värderad sett till historiska aktiepriser. Men tittar man på värderingen sett till bolagsvinster så är värderingen inte allt för ansträngd. Speciellt inte om man tittar på specifika  branscher som marknaden värderat ner. Bank- och fastighetsbranschen hör till dessa branscher.

Är inte helt säker på att jag hade investerat i alla bolag i veckans lista till nuvarande priser. Men om någon hade riktat en pistol mot min tinning och tvingat mig att handla aktier hade jag nog köpt något av bolagen från listan.

Finns självklart billigare bolag än de jag lyfter fram men jag lyfter bara fram bolag som jag kan tänka mig äga och som jag bedömer är kvalitativa. Alla grafer och nyckeltal för svenska bolagen samt Apple är hämtade från börsdata.se. Fantastiskt att börsdata börjat lägga till amerikanska bolag.


HemfosaHemfosa Fastigheter (HEMF) är ett relativt ungt fastighetsbolag som grundades 2009 och börsnoterades 2014. Hemfosa fokus ligger på förva…