Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Aktieköp: Funcom


Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen.


I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.

 Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt väsentligt mer och jag tror att många kommer vilja testa Conan Exiles.

Jag tror försäljningen kommer att komma igång på riktigt efter markandsföringssatsningarna börjar. Spelet kommer streamas av populära streamers på Twitch ikväll och dessutom så tror jag att spelet kommer få positiva recensioner av diverse recensionssajter. Idag har Conan Exiles legat på topp 10 på Steams bästäljande-lista. En annan stor trigger är att spelet också ska lanserar i Asien. Bolaget inledde ett samarbete med Spike Chunsoft och H2 Interactive för att släppa spelet i Japan, Korea och flertalet andra asiatiska länder.

Senare i år kommer Mutant Year Zero: Road to Eden släppas, ett spel som Funcom är förläggare åt. De får dessutom royalties av spelet då det är delägare till IP:t. Reaktionerna har hittills varit väldigt positiva och spelet har genererat en hel del hype.

Secret World Legends fick en efterlängtad uppdatering den 5:e April. Det är första gången på tre år som spelet fått en utökad storyline. Tror detta kan medföra ökade intäkter då många gamla spelare troligtvis återvände för att spela igenom innehållet.

Investeringen är rätt binär och säljer inte Conan Exiles bra så blir det heller inte en bra investering. Men då fundamenta ökat rätt mycket och spelet uppenbarligen redan sålt rätt bra så är jag inte orolig. Spelet har förbättrats markant enligt alla spelare och jag tror att det kommer att synas i försäljningssiffrorna.

Kommentarer

  1. CodeNCrayons9 maj 2018 22:26

    Om man ser på det större perspektivet tycker jag det verkar som om Funcom gör en bra omställning av deras intäktsmodell. Man fokuserar inte bara på ett par spel utan bygger upp ett kraftigt bibliotek av IP's där man kan sälja rättigheter till andra utvecklare att göra spel på deras varumärken och få royalties den vägen, samtidigt som man agerar förläggare åt andra studios. Samtidigt har man satt upp bolaget Heroic Signatures tillsammas med Cabinet Group där man får tillgång till en hel del stora varumärken.

    Oavsett hur Conan: Exiles går, så tror jag att denna affärsmodellen, åtminstone på sikt, har möjligheten att bli väldigt lönsam så länge man inte urvattnar sina IP's med spel från dåliga utvecklare så man tappar sin hype kring varumärken. Kan även tillägga att jag körde Conan: Exiles när det släpptes i Early Access och dunkade in en sådär 40-50h i spelet innan jag la ner. Det fanns mycket att fixa, men det var redan då långt mycket bättre än många andra Early Access survival/sandbox-spel som funnits på marknaden i flera år. Tror och hoppas att detta kommer gå bra, även om nyckeltal och bolagsvärdering inte är min starka sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. CodeNCrayons10 maj 2018 15:33

      Hittade nedan bild som jämför content i Early Access med content vid release. Ser ut att vara ett helt annat spel än när jag först spelade det.

      https://steamcdn-a.akamaihd.net/steamcommunity/public/images/clans/25298994/5a51d9096fd532c8c02d80d47dc56550d038325b.jpg

      Radera
  2. Det ser konstigt ut när aktien tappar 8 % dagen före release och sen stiger 10 % dagen för själva releasen. Kan det vara så att investerare inte har riktig kolla på den här typen av bolag och dess produkter? Man tycker ju att de allra flesta noterade bolag är välbevakade men ibland undrar man.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktien gick väl upp en sådär 30% fram tills release-dagen så det kanske var någon större firre som hoppade av aktien. Men det såg onekligen lite konstigt ut att den pendlade så mycket. Dagen efter releasen tappade aktien över 14% för att dagen efter igen sticka upp 6%.

      Men generellt bygger spelbranschen på hype och förväntningar, vilket kan vara väldigt riskabelt. Det är samtidigt ganska svårt för investerare att sätta sig in i något som ofta bär eller faller med en enstaka produkt eller release, utan att själv vara brukare av en sådan produkt. Branschen är ganska ung med enormt kraftig tillväxt också, det gör det svårvärderat för någon som bara tittar på siffror. Själv är jag inte superintresserad av siffror utan kollar snarare på community, känslan på spelen, och vad som finns i pipeline.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser