Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag. Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har ...
Lejonet fortsätter att ryta och visar att de fortfarande har muskler för att växa. Marknadens reaktion på rapporten är märklig i min mening. Visst var inte sista raden särskilt imponerande men det är viktigt att förstå bakgrunden till detta. Resultatet tyngdes av kickoff, nedskrivningar av immatriella tillångangar (Förvärvade kunddatabaser) och att de har lagt undan pengar på grund av en bötfällning från UK Gambling Commission (UKGC).
- Omsättningen uppgick till EUR 77.4 m (43.9), en ökning med 76%.
- Organisk tillväxt var 40%. Rensat för stängda marknader och förvärv var den organiska tillväxten 61%.
- Justerad EBITDA uppgick till EUR 9.0 m (6.2), vilket motsvara en ökning med 45%.
- Kickoff uppgick till EUR 1.4 m och tyngde därmed kvartalet med en engångskostnad.
- Nydeponerande kunder (NDC) uppgick till 146,063 (75,017), en ökning med 95%.
Visst hade sista raden kunnat vara bättre. Men de KPI:er som är viktiga för mig är att NDC, Net Gaming Revenue (NGR) ökar. Utöver detta vill jag att andelen intäkter från reglerade eller "soon to be regulated"-marknader ökar. Tittar man på bilden nedan så ser man just detta. Reglerade och marknader som kommer att bli reglerade utgör 61% av NGR. Detta är väldigt viktigt för stabiliteten i verksamheten. Titta bara på hur nyheten om Norges IP-blockering skakade om marknaden. Australien är också ett bra exempel på detta. LeoVegas gick ut ur den marknaden på grund av att Australien förbjöd betting online.
Marknadsföringskostnaderna i kvartalet var höga och uppgick till 39% av omsättningen. Den genomsnittliga förvärvskostnaden per new depositing customer (NDC) var den lägsta på fem kvartal och talar för att LeoVegas blir allt effektivare på att marknadsföra sig.
Sista raden tyngdes som sagt av några engångskostnader. LeoVegas hade en kickoff för alla 700 anställda för att skapa en gemenskap efter de två stora förvärven. Detta måste varit en jävla bra fest för det tyngde resultat med EUR 1.4 m. Sedan hade kostnader relaterade till listbytet till Nasdaq Stockholm samt konsultationskostnader relaterade till förvärven.
Under kvartalet så reserverade LeoVegas EUR 0.5 m som ska användas för att betala en böter som de dragit på sig till följd av att de inte följt korrekta marknadsföringsregler. Detta är inte reklam som LeoVegas själva gjort utan ett resultat av att man samarbetat med oseriösa affiliates.
Det nyförvärvade varumärket Royal Panda hade en väldigt låg EBITDA-marginal, 7.8%, i kvartalet. Detta är något jag tror aktiemarknaden reagerade på. I rapporten förtydligar man att detta är för att man var väldigt opportunistiska i kvartalet och såg ett tillfälle att vara väldigt aggressiva med marknadsföringen. Vilket ska ha lett till en stor tillströmning av NDC. Tittar man på ökning av NDC i kvartalet så ser det inte ut som att de far med osanning.
Allt detta ledde till att sista raden inte blev så bra som man hade hoppats på. Men i takt med att betting regleras i EU och resten av världen så kommer stora spelare som LeoVegas att få ett fördelaktigare klimat. Man kan dra ner på marknadsföringskostnaderna då konkurrensen kommer att minska markant. Detta kommer leda till att bolaget kan bli mycket lönsamt i framtiden. Speciellt när nedskrivningskostnaderna ligger bakom bolaget.
Men nu är vi inte i framtiden, det är helt rätt av LeoVegas att fokusera på att bygga varumärkets närvaro och att ta marknadsdelar innan alla regleringar sker och speciellt under 2018 då det är ett stort sportår (VM i fotboll). Om situationen varit bakvänd och kunddeponeringar och intäkterna inte växte men man visade på en fin lönsamhet, undrar jag hur marknaden hade reagerat. Fråga Betsson hur marknaden reagerar på detta. LeoVegas mår väldigt bra i dagsläget och det finns ingen anledning till att vara orolig.
Avslutningsvis vill jag bara nämna att andra kvartalet har börjat starkt och tillväxten uppgick till 77%.
Follow @vardeinvestera
Kommentarer
Skicka en kommentar