Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Köpvärda aktier vecka 4


Köpvärda aktier vecka 4

Det här inlägget kommer ganska sent under vecka fyra. Så det är snarare köpvärda aktier vecka fem. Anledningen till att jag inte hunnit skriva inlägget tidigare är att min pappa är på besök i staterna. Har haft fullt up med att planera in och hitta på en massor av aktiviteter under veckan. Det är jätteroligt att ha honom här på besök. Jag väntar även på att min mamma ska komma på besök i Februari. Då ska jag och min sambo möta upp henne i New York. Väldigt roligt och spännande då det är vår första gång i New York. Har redan planerat in ett besök på Wall Street!

Nu till listan över köpvärda aktier vecka fyra, alla grafer och alla nyckeltal för svenska bolag samt Apple är hämtade från borsdata.se. Som vanligt så gör en egen grundlig analys innan ni beslutar er för att köpa något av bolagen i listan. Rekommenderar att ni läser in er på följande saker:


  • Vilken marknad bolagen är verksamma inom och hur framtidsutsikterna för marknaden ser ut.
  • Historisk omsättning-, vinst- och utdelningstillväxt.
  • Bolagens produkter eller tjänster och hur komplexa dessa är att förstå och om du själv har kommit i kontakt med produkten/tjänsten. Tycker du eller andra människor att produkten/tjänsten är bra?
  • Företagets balansräkning. Hur ser skuldsättning ut? Hur stor kassa har bolaget? Det är några frågor du bör ställa dig. 


Betsson

Förlåt att jag upprepar mig men tycker att Betsson ser fortsatt billig ut och i veckan sjönk kursen från cirka 83 kronor till cirka 77 kronor. På den här nivån är jag köpare med båda händerna. Som man brukar säga här i staterna, "I put my money where my mouth is", med det sagt så ökade jag ännu mer i Betsson fast jag har sagt att jag inte vill ha en högre koncentration än femton procent i ett enstaka bolag. I skrivande stund är viktningen i Betsson 17 % och jag kan tänka mig öka lite till om kursen fortsätter ner.

Tror på ett starkt 2017 och en stark fortsatt framtid för Betsson. Bolaget är en förvärvsmaskin och under 2016 så förvärvade man två stycken bolag, TonyBet och RaceBet. Bolagen är inga giganter och just intäkterna från förvärven kommer inte att slå jättestort på resultatet 2017.

Tonybets vinst före skatt för ett kalenderår är ungefär  EUR 1.1 miljoner och bolaget förvärvades till ett pris av EUR 4 miljoner. Det är ett riktigt billigt förvärv i och med att bolaget verkar på en reglerad marknad i Litauen. Bolaget behöver bara betala tio procent skatt på vinsten i Litauen. 

Betsson förvärvade också tyska RaceBet som är en speloperatör som erbjuder spel på hästar i Storbritannien, Irland, Malta och Tyskland. 75 procent av RaceBets intäkter kommer från de lokalt reglerade marknaderna Storbritannien och Tyskland. RaceBet uppvisade en vinst på EUR 3.36 miljoner under 2015. Betsson betalade EUR 34 miljoner för RaceBet vilket motsvarar en multipel på 10.1x  2015 EBIT. Tillväxten i RaceBet har legat på 12 procent 2013-2015.

I mina ögon är förvärven viktiga och speciellt förvärvet av RaceBet. Det kommer öka oddsen (pun intended) för Betsson att få en licens i Tyskland (De kommer bara ge ut 20 licenser) när det väl händer (Det vet man ännu inte). Betsson anser att Tyskland kan bli en av europas största marknaden för spel. För att öka oddsen ytterligare så betalade även Betsson in en retroaktiv spelskatt på 113 miljoner kronor till tyska staten som avsåg perioden 2012-2015. Denna betalning gjordes under första kvartalet 2016 och påverkar därför årets resultat negativt (Engångskostnad).

För att sammanfatta det hela så kommer förvärven bidra med en vinsttillväxt på cirka fem procent till nästa års resultat. Skatten till tyska staten var en engångsförteelse. Många pekar på att Betsson verkar på marknaden som är förknippade med hög risk. De lyfter ofta fram Turkiet. Läser man Q3-rapporten så kan man utgöra att Turkiet står för mindre än 12 % av Betssons marknad. 

"Betsson har under tredje kvartalet licensintäkter, motsvarande 12 (16) procent av de totala intäkterna, för systemleverans till speloperatören Realm Entertainment ltd, där delar av intäkterna härrör från spelare i Turkiet. Intäkter som härrör från dessa spelare kan bedömas ha högre operativ risk än intäkter från andra marknader."

Detta är taget direkt från rapporten. Alltså betyder det att Turkiet bara utgör en del av Realm Entertainments intäkter, hur stor del vet vi inte. Intäkterna från Realms står alltså bara för 12 % av Betssons totala intäkter och en del av det kommer från turkiet. 

Jag tycker att Betssons framtidsutsikter ser bra ut och bolaget värderas mycket lägre än sina branschkollegor. Riskerna med Betsson tycker jag också är ganska små. 

P/E = 13,5
Direktavkastning = 5.8 %


Apple Inc

Skrivit om Apple Inc (AAPL) flera gånger. Senast här. Kommer bara upprepa att det är billigt om ni inte orkar läsa det jag skrivit tidigare. Notera skillnaden i P/E mot EV/EBIT. Detta beror på Apples enorma kassa i Kina.

P/E = 13,6
EV/EBIT = 7,7
Direktavkastning = 1,9 %
Utdelningsandel = 26,1 %


Target Corp

Target Corp (TGT) fortfarande billigt. Är sugen på att initiera en position nu i veckan faktiskt. Skrev även om Target förra veckan, här.

P/E = 11,48
EV/EBIT = 9,07
Direktavkastning = 3,6 %
Utdelningsandel = 42 %

Fingerprint Cards

Tror jag skrivit om Fingerprint Cards B (FING B) alla veckor hittills. Senast här. Det får räcka så

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser