Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Analys: Catena Media


Analys: Catena Media

Idag släppte Catena Media Q4-resultatet och därmed sin bokslutskommuniké. Som nybliven aktieägare så är jag nöjd med rapporten och tyckte bolaget presenterade fantastiska resultat. Marknaden förväntade sig såklart fantastiska resultat och rapporten nådde inte riktigt upp till Mr. Markets förväntningar.

Finansiell data för Q4:
  • Intäkter om 12,29 miljoner euro en ökning med 15 procent Q/Q och 108 procent Y/Y.
  • Justerad rörelseresultat 6,2 miljoner euro.
  • Rörelsemarginal 50 %.
  • New Depositing Customers (NDC) ökade med 19 procent kvartal till kvartal och med 170 procent år till år.

Finansiell data för helåret 2016:
  • Omsättning 40,05 miljoner euro
  • Omsättningstillväxt på 168 % jämfört med helåret 2015.
  • Justerad rörelseresultat 21,03 miljoner euro.
  • Rörelsemarginal 53 %

Viktiga händelser under fjärde kvartalet:
  • Catena Media har tagit sig in på marknaden i USA och tagit en marknadsledande position.
  • Förvärv av två bolag i England, SBAT och CasinoUK.com.

Rapporten bjöd på mycket positiva nyheter i mitt tycke. Att man har tagit sig in i USA är för mig enormt viktigt. Det är en ohyggligt stor marknad och potentialen är astronomisk. Kan Catena Media få ett first-mover advantage på den marknaden så blir framtiden väldigt ljus. Spelmarknaden i USA regleras mer och mer och senast så fick vi positiva nyheter om Pennsylvania där delar av spelmarknaden har legaliserats. 

Förenklat förklarat så driver Catena Media tusentals hemsidor som specialiserar sig på att jämföra erbjudanden från olika nätkasinobolag. Catena Media jobbar därför med varma kunder och inte kalla kunder, eller som de själva kallar det "Leads". Personen i fråga är ju redan intresserad av nätkasino då den antingen har sökt efter något relaterat till kasino eller gillat någon kasinosida på facebook.

Eftersom Catena riktar in sig mot kunder som redan är intresserade så är mycket högre sannolikhet att en kund som hittat ett nätkasino genom en av Catenas hemsidor blir en ny kund som lägger en deposition. Detta är vad man kallar en New Depositing Customer (NDC). Marknadsföring genom till exempel tv-reklam har mycket lägre träffsäkerhet. Catena Media genererar intäkter genom tre olika intäktsmodeller. Intäktsdelning, kostnad per förvärv och övriga intäkter.

Intäktsdelning

Intäktsdelning innebär att det är ganska låg risk för nätkasinooperatören då man bara betalar när en kund genererat en nettointäkt. Jämför detta med att göra reklam på tv som kostar ofantligt mycket och som inte garanterar att en spelare sätter in pengar och faktiskt spelar för dem. Intäktdelningsmodellen innebär att spelbolagen inte behöver betala några förskottskostnader.

För spelbolagen innebär det att marknadsföringskostnaden inte är "bortkastad" då det faktiskt genererat en intäkt. För Catena Media innebär det att man kan göra en riktigt lönsam affär då denna intäktsdelning gäller för hela spelarens livstid.


Kostnad per förvärv

Kostnad per förvärv innebär att Catena Media får betalt för varje förmedlad NDC. Det är alltså en engångsumma bolagen betalar. 


Övriga intäkter

Catena Media erbjuder även spelbolag möjligheten till att recenseras, listas eller annonsera på en av Catenas hemsidor mot en fast avgift.

Catena Medias intäkter genereras alltså genom att kunder hittar till en eller flera av deras hemsidor. Catena Media driver trafik till sina hemsidor genom bland annat sökmotoroptimering och annonsering. 

Paid Revenues kommer från kunder som har hittat till en Catena hemsida genom antinngen Pay-Per-Click annonsering eller digitala annonser.

Search Revenues kommer från organisk trafik. Alltså kunder som genom sökresultat har hittat till en Catena hemsida. För att öka organisk trafik så sysslar Catena Media med sökmotoroptimering (De optimerar sina hemsidor så att de kommer högt upp när folk söker efter kasinorelaterat material), adwords, e-mail listor och social media.


Som ni säkert förstår så är därför tillväxten av NDC väldigt viktig när det kommer till Catena Medias intäkter. Rapporten visade på en väldig styrka när det kom till just NDC som ökade med 19 procent Q/Q och 170 procent Y/Y. Majoriteten av dessa nya kunder och konton består också av den bästa intäktsmodellen, intäktsdelning. Dessa kunder kommer troligtvis alltså att generera intäkter till Catena över lång tid, mycket bra.


Intäkterna ökade med 15 procent mot förra kvartalet och en större andel av intäkterna kom från Paid Revenues än tidigare. Intäkterna ökade med 108 % jämfört med samma period 2015. Fantastiska siffror!

Vinsten ökade inte riktigt i takt med intäkterna. Vinsten i fjärde kvartalet ökade "bara" med 9 procent från förra kvartalet. Detta kan hänvisas till kostnader relaterade till en ökning av Paid Revenues, vilket innebär att man lagt mer pengar på annonsering etc. På grund av den starka tillväxten har kostnader för personal ökat då man anställt kraftigt under kvartalet. Kostnader för externa konsulter, SEO (Sökoptimering) och serverkostnader ökade också under kvartalet. Nedskrivningar av goodwill kopplade till förvärv drog också ner resultatet lite.

Tycker det viktiga här är att zooma ut lite och se det stora (långa) perspektivet. Intäkterna ökar i en rusande fart. USA förvärvet öppnar upp för en helt ny enorm marknad (Insert Aladdinlåten) och bolaget är bara i sin vagga. Spelmarknaden har fortfarande väldigt mycket utrymme att växa då onlinespel bara utgör ungefär 10 procent av allt spel i världen. Catena Media fortsätter att växa organiskt och man förvärvar andra bolag i en enormt snabb takt. Förvärven kan göras till väldigt låga multiplar då det ofta är unga personer som äger någon enstaka affiliatehemsida som är ute efter en snabb affär. 

I skrivande stund värderas Catena Media till cirka 27,5 EV/EBITDA (Data hämtad från börsdata.se). Det som är intressant här är att för varje krona i EBITDA som adderas till bolaget så adderas ett börsvärde om cirka 25-30 gånger det. Om man då tar hänsyn till att Catena Media förvärvar bolag till låga multiplar runt 3-5xEBITDA så inser man ganska snabbt att man får en riktigt bra hävstång när det kommer till att öka värdet för aktieägarna. Alldeles för förenklat kan man säga att Catena Media kan förvärva hundralappar för tjugolappar åt aktieägarna.

Kommentarer

  1. Riktigt vacker sammanfattning, är investerad sen idag på 101.5 i kurs //R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, välkommen ombord. Kan bli en jäkla resa. Spännande hursomhelst, antingen en riktig resa eller en krasch :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser