Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

#sparadkrona


#Sparadkrona

Hashtaggen #sparadkrona bidrog till en väldigt livlig debatt på twitter nyligen. Självklart så kunde jag inte låta bli att delta i debatten och precis som FarbrorFri (@Frivid42) påpekade är det svårt att få fram sin poäng om man är begränsad till 140 tecken. Vet inte om debatten tog fart på grund av att fundamentalanalys skrev ett blogginlägg gällande spara och slösa. Hans syn på saken är att man ofta får vad man betalar för och att kvalitet kostar av en anledning.

Det finns såklart inget rätt eller fel när det kommer till vad som är slöseri. Definitionen av slöseri är  för mig att spendera pengar på något som inte förbättrar din livskvalitet eller ger någon levnadsglädje. Fundamentalanalys nämner till exempel att cigaretter är slöseri. Det tycker jag med då jag tycker att rökning är äckligt och inte ger mig något "värde". Men om man älskar att röka så stämmer det ju inte. Med samma argument är väl då en alkoholhaltig drink också ett slöseri eller godis detsamma. Båda är dåliga för hälsan. Kanske ger en felaktig bild av hans inlägg så läs gärna det och bilda er en egen upfattning om inlägget.

FarbrorFri och jag hade en debatt om cykel kontra bil. Han menade på att cykel är en produkt som kostar mindre och är en bättre produkt.  Då han gillar att cykla och man får motion samtidigt så har han ju han en poäng, det är en bättre produkt för honom.

Men jag har inte möjlighet att cykla till jobbet och dessutom gillar jag inte att cykla heller för den delen. Jag föredrar att gymma för att få min motion. När det är kallt ute så föredrar jag att åka bil och jag gillar inte heller att åka kommunalt och att trängas bland folk. 

Så vem har rätt? Svaret är att båda har rätt! Spendera pengar på saker som förgyller ditt liv på ett eller annat sätt. Sen om en annan person råkar ha vanor som är dyrare än andra så är det inte fel. Visst man kan tycka att personen med dyrare vanor prioriterar fel. Jättekul och bra för FarbrorFri att han föredrar att cykla. Önskar att jag också gjorde det samt att jag hade möjlighet att cykla till jobbet. 

Det är ju en fråga om bekvämlighet. Till exempel behöver ju FarbrorFri internet för att kunna blogga osv. Hade ju varit bättre att ta sig till biblioteket och använda deras datorer. Men det är ju inte lika bekvämt. Vart drar man gränsen för #sparadkrona?

Personligen så vill jag spendera pengar på saker som jag tycker är roligt och eller ger mig njutning på något sätt eller på saker som underlättar livet. Exempel på saker jag gillar att spendera pengar på är dator/konsol-spel, resor och att äta ute ibland. För människor som inte delar de intressena så är det ju självklart slöseri. Men det betyder inte att jag åker på de dyraste resorna eller äter ute på de dyraste restaurangerna. Jag tillämpar 80/20-regeln när det kommer till att spendera pengar på saker. Läs mer om det i mitt inlägg här.

Samtidigt är jag kluven för att jag vill spara så mycket pengar som möjligt så att jag kan bli ekonomiskt oberoende tidigare men livet handlar om balans för mig. Det finns ett yin och ett yang.

Målet är inte det viktigaste  för mig utan det är resan dit. Vill leva ett liv som är bekvämt och fyllt med nöjen. Många av mina bästa minnen är från resor som jag gjort eller upplevelser som varit ganska dyra. Men minnet som kvarstår är för mig priceless. Visst om jag skippar mycket av det jag spenderar pengar på så kommer jag nå mitt mål snabbare, men i min mening kommer resan bli sämre och tråkigare.

Slutsatsen är att det råder delade meningar om vad som förgyller livet och vad som är värt att spendera pengar på. Jag tycker #sparadkrona-rörelsen är bra då jag tycker att man ska ta en riktig funderare på vad som faktiskt förgyller livet och vad som egentligen har ett "värde". Jag värdesätter min tid och frihet högst av allt men det betyder inte att det är det enda jag värdesätter här i livet. FarbroFri har säkert ett lika roligt och underbart liv som mig om inte bättre fast han kanske spenderar mindre och jag önskar att jag också kunde ha det. Men vi är alla olika och det finns inget levnadssätt som går att applicera på alla människor. Därför vill jag avsluta med att jag inte tycker varken FarbrorFri eller Fundamentalanalys har rätt eller fel. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser