Fortsätt till huvudinnehåll

Kvartalsrapport Q1-2018: Hennes & Mauritz


Idag rapporterade H&M resultatet för Q1-2018. Som aktieägare i H&M är man numera van vid dystra rapportdagar och dagens rapport var inget undantag. Som tur var så låg jag bara viktad till tre fjärdedelar så jag hade en del utrymme att köpa mer aktier. Det är numera större rea på aktien än i H&M:s butiker och det säger en hel del.

Det var allmänt känt att rapporten skulle bli dålig efter att försäljningssiffrorna för kvartalet offentliggjordes. Marknaden hoppades väl in i det sista på att H&M hade fått rörelsekostnaderna under kontroll eller att bruttomarginalen skulle bli bättre än vad som kommunicerades under kapitalmarknadsdagen. Men så blev det inte och rapporten var enkelt uttryckt, kass. Resultatet minskade med 45%.


Då rörelsekostnaderna är relativt konstanta över ett år och då omsättningen är lägst i första kvartalet är det just det kvartal som är känsligast när det kommer till försämrade marginaler. Detta i samband med låga bruttomarginaler på grund av ett växande varulager ledde till ett väldigt dåligt kvartal. Sista raden minskade med 60% mot samma period förra året trots att omsättning låg på plus/minus noll. Ljuspunkten som alla hoppades på var ett minskat varulager till följd av alla realisationer, men även på denna punkt var rapporten en besvikelse då varulagret uppgick till 34 959 miljoner kronor, en ökning med 7% jämfört med varulagret från Q1-2017 (32 692). Varulagret har alltså ökat trots realisationen. Detta är riktigt dåligt. Detta då like-for-like försäljningen konstant förfallit.

Vädret vill jag knappt kommentera här på bloggen då det måste vara den mest uttjatade och löjliga ursäkten någonsin. Dollarkursen borde har lett till en medvind men trots detta så var resultatet dåligt. Realisationen väntas fortsätta då varulagret inte har minskat i den utsträckning som behövs och därmed blir nog inte nästa kvartalsrapport någon rolig läsning den heller. Trots allt detta köpte jag några fler aktier idag. Då kan man fråga sig varför i hela världen jag gjorde det.

För att ta av mig permabjörnhatten så tänkte jag belysa några saker som var positiva med rapporten.
  • Online växte med 20%
  • Lanseringen av basmärket H&M på T-mall har överträffat förväntningarna. De har inte kannibaliserat på kunder från deras egna e-butik enligt uttalanden under konferenssamtalet.
  • Balansräkningen är stark och H&M har en nettokassa.
För att eliminera ett problem måste man först inse och identifiera rotorsaken till problemet. Då jag tycker att det låter som att H&M har insett att de har ett problem och att de har identifierat vad problemet är så tror jag på att de kan vända trenden. Visst ser trenden negativ ut men det vore ignorant att tro att detta fortsätter till och med att marginalen är noll. Någon gång stabiliserar det sig eller vänder det. Det måste förstås vända för att detta skall bli en bra investering.

Från kapitalmarknadsdagen framkom det att nya varumärkena går bra och att de växer med 20% i genomsnitt per år. Online växer och i genomsnitt med 20%. Nya marknader går bra och nya butiker på befintliga marknader går bra. Allt går bra förutom de gamla butikerna. Som tyvärr är majoriteten av butikerna och därmed utgör majoriteten av omsättningen.

De problem H&M har är att kunderbjudandet varit dåligt i många butiker till följd av deras supply chain. De måste bli mer snabbfotade för att kunna anpassa kunderbjudandet utefter de varierande kundbehoven. Dessutom måste kundupplevelsen bli bättre i butikerna.

För att lösa problemen med kunderbjudandet så ska man satsa mycket pengar på deras logistikkedja. Automatiserade robotlager och mer närliggande fabriker, också kallat proximity sourcing ska till stor del åtgärda logistik problemen enligt bolaget. RFID chip ska också göra inventarierna i butikerna synligare. Både för H&M och för slutkunden.

Inredningen och prydligheten i butikerna ska förbättras. Bort ska reasnurran med 300 t-shirtar. Dessa säljer man istället i dedikerade outletbutiker. Många butiker ska få en H&M-home hörna för att mersälja och för att göra butiken trevligare. Sist men inte minst ska man introducera caféer i flertalet butiker.

Marknaden verkar endast kunna extrapolera utifrån dagens data och verkar bara komma fram till att vinstmarginalen bara skall fortsätta sjunka. Det är aldrig en god idé att köra bil genom att titta i backspegeln. Miljonkronorsfrågan är vad den uthålliga vinstmarginalen hamnar på när H&M är klar med sina satsningar. Det är inget fel på varumärket eller kläderna. De säljer fortfarande. Bara att de måste reas ut. Så det landar i slutändan på att H&M måste höja sina marginaler genom att förbättra sitt kunderbjudande. Tittar man på den största konkurrenten Inditex så ser man att deras vinstmarginal har legat på mellan 12-16%. Detta är nivåer som H&M också har legat på men de två senaste åren så har vinstmarginalen gått ner till ensiffriga nivåer. I skrivande stund är vinstmarginalen cirka 8%. Tror man att ovanstående åtgärder kommer att lösa H&M:s enda problem (Inte ett litet problem) så borde vinstmarginalen leta sig uppåt. Dessutom kostnader för investeringar att minska i framtiden.


Räknar man på att omsättningstillväxten är noll och att H&M 2019-2020 kan återgå till en vinstmarginal i botten av intervallet på 12% så hamnar årsvinsten på cirka 24 miljarder kronor. Det innebär att H&M skulle handlas till ett P/E-tal på 8.3 samtidigt som vinsttillväxten i runda slängar skulle vara närmare 30-40% då jämförelsetalen är låga.

En vinstmarginal på 12% är nog svårt att föreställa sig idag men man inser rätt snabbt att investeringen ser rätt bra ut med en vinstmarginal på 10% också. Tycker därför man har en rätt bra margin-of-safety på dessa nivåer. Detta kan ta väldigt lång tid innan det infrias, men väntevärdet är rätt bra när man får 7-8% i direktavkastning. Går ínvesteringen rätt så kan totalavkastningen bli riktigt god. Min bedömning är att nedsidan inte är så jättestor om man håller aktien i 2-3 år samtidigt som man tar del av utdelningen. Visst kan aktien fortsätta att gå ner men jag tror inte börsvärdet kommer att gå ner särskilt mycket från dagens nedtryckta nivåer.

Att pappa Persson köper aktier för att stötta grabben är sedan gammalt. Men nu har två chefer också köpt aktier. Nu senast köpte en varumärkeschef aktier för 6 miljoner kronor.

Kom ihåg, för att få extraordinära resultat kräver att man gör extraordinära saker. Att leka följa John med aktieanalytiker och Twittrare kommer inte leda till någonting extraordinärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lär dig fundamentalanalys del 1: Marknadsanalys

Lär dig fundamentalanalys del 1: MarknadsanalysPris är vad du betalar, värde är vad du får och just därför så krävs det att man som investerare kan uppskatta värdet av ett bolag med någorlunda precision. Min investeringsstrategi skulle nog bäst beskrivas som värdeinvestering. Värdeinvestera använder sig nästan uteslutande av fundamentalanalys för att bedöma ett bolags reella värde (intrinsic value) och det är även den metod jag tillämpar. 
Målet är att analysera ett bolag och hitta ett bolag som är verksam på en växande marknad och ett bolag som är bättre än branschgenomsnittet. Bolaget ska ha stabila ägare och en duktig ledning samt starka vallgravar. Genom att gå igenom resultaträkningen och balansräkningen samt historiska finansiella resultat så ska ett intrinsic value fastställas. Uppfyller bolaget alla kraven och samtidigt handlas under intrinsic value så kvalificerar bolaget in i portföljen. Baserat på risken som investeringen medför så tillämpar jag en Margin of Safety vid en i…

Lär dig fundamentalanalys del 7: Värdering och nyckeltal

Lär dig fundamentalanalys del 7: Värdering och nyckeltal I det näst sista avsnittet i mitt magnum opus så ska jag gå igenom hur jag analyserar och värderar ett bolag. Vi har nu kommit till den roliga biten i mitt tycke. Vi har nu fastställt att bolaget vi tittat på är fundamentalt starkt. Det är ett bolag som verkar på en växande marknad och de har en väldigt bra produkt och affärsmodell. Bolaget har en stark ledning och en god ägarbild som genom sitt gedigna arbete har medfört att bolaget har starka vallgravar. Nu sätter vi oss ner och sätter tänderna i resultat- och balansräkningen för att göra vår analys av bolaget. Personligen så gillar jag inte kassaflödesanalyser alls. De bygger på så många antaganden och påverkas så mycket av randvillkoren. Det går nästan alltid att vrida och vända på siffrorna tills att man kommer fram till "rätt" siffror och övertygar sig själv. Därför håller jag mig till tråkig fundamentalanalys á la Benjamin Graham.

Ett känt citat av Warren Buffet…

Top picks 2018

I början på året twittrade jag om aktier som jag tittar på inför 2018. Flera av bolagen i tweeten har redan tagit bra fart och jag tror detta kommer att hålla i sig. Många av dessa bolag är så kallade flatliners. Bolag som pendlat i en tradingrange och därmed gått sidledes och jag tror uppvärderingen kommer någon gång under året. Då vi är på toppen eller nära toppen av konjunkturcykeln vill jag inte investera i någonting cykliskt. Undviker sektorer såsom fordon, konsult och verkstad och fokuserar istället på sektorer som inte är beroende av konjunkturen.


Tänkte nu sammanställa ett inlägg med mina top picks under börsåret 2018.
DollarRäntehöjningar i Sverige kommer slå hårdare mot svenskar plånböcker och därmed deras disponibla inkomst. Detta gör att svenskars köpkraft kommer minska, vilket resulterar i minskad inflation. Då svenska hushåll är högre belånade än amerikanska hushåll sett till disponibel inkomst så kommer riksbanken kunna bromsa inflationen långt effektivare med räntehöjn…