Fortsätt till huvudinnehåll

Bokslutskommuniké: Hennes & Mauritz


Det sägs att morgonstund har guld i mun, men inte dagar när H&M rapporterar. Tålamodet börjar verkligen drypa (kanske borde säga DRIP:a, get it?) i H&M. Det fjärde kvartalet var inte särskilt dåligt och bolaget slog faktiskt estimaten. Det var snarare den eventuella ändringen av utdelningspolicyn och framtidsutsikterna som var dystra.

Omsättningstillväxten var 4% (3% i lokala valutor). Vinsten såklart tyngt av ned- och avskrivningar samt ökade kostnader på grund av ökade kostnader till följd av butiksexpansion och e-handeln.

Dödsstöten var den eventuella förändringen av utdelningen. Carnegie skrev om att H&M genomför en nyemission vilket är lite missvisande på flera sätt. För det första är det inte en nyemission och för det andra så UTREDER DE MÖJLIGHETEN om att införa en återinvesteringsplan. Detta är inte på något sätt bestäm än och med tanke på kritiken bolaget har fått för förslaget så kanske det inte sker.

Den nya planen innebär att man som aktieägare kan välja att få utdelningen i nyemitterade aktier istället för pengar. Detta leder självfallet till en utspädning av aktier och att utdelning per aktie därmed minskar. Utspädningen beror ju till stor del på hur många som väljer att delta i det programmet men då Stefan Persson äger så många aktier och då han har kommunicerat att han vill ta utdelningen i nyemitterade aktier blir utspädningen markant. Skulle alla aktieägare välja detta blir det som att H&M:s utdelning uteblir. Tror marknaden hade föredragit alla andra alternativ. Såsom sänkt utdelning eller att bolaget tar ett lån för att täcka utdelningen. Balansräkning är trots allt väldigt stark idag.

Som jag pratat om tidigare så tror jag inte e-handeln är det stora hotet. Varför skulle då Inditex (Zara) gå så bra? Kunderbjudandet är det som är viktigt. Content is king. Ta Disney till exempel. Deras content finns på Netflix i dagsläget och de ska dra tillbaka detta från Netflix för att lansera på deras egna plattformar i framtiden. Bra content kommer sälja vart du än säljer det. Finns det ett stort behov och ett sug efter en produkt söker kunden upp det. Det är där H&M måste förbättra sig. 

De måste bli mer modesäkra och ett steg i rätt riktning för att bli det är att vara mer agila. Zara kan gå från ritbordet till kollektion på 4-6 veckor. De är så pass snabbfotade att de anpassar sig till det nya modet. H&M måste anställa duktiga designers och förbättra sin logistikkedja. Jag tror att de kan göra det. 

I slutändan så tror jag omnikanaler kommer vara avgörande när det kommer till e-handel för kläder. Ren e-handel är det självklara valet när det kommer till elektronik, tv-spel och andra produkter där produktuppfattningen baseras mer på objektivitet än subjektivitet. En Apple-TV ser ut som den gör på bilden, den har de måtten som står i produktbeskrivningen och funktionerna går att läsa om. Det går lättare att läsa en recension om en sådan produkt och sedan bestämma sig för att köpa den utan att se den i verkligheten. Detsamma gäller inte kläder. Passform, material och färg är viktiga aspekter som är svåra att bilda sig en uppfattning om genom att titta på en bild. Symbiosen mellan butik och nätbutik blir därför väldigt viktig enligt mig. Kläder returneras i mycket större utsträckning än andra produkter och jag tycker det är väldigt mycket jobbigare att skicka tillbaka kläder än att återlämna i en närliggande butik. Känner många andra som upplever samma sak. 

I slutändan tycker jag fortfarande H&M är ett väldigt fint bolag. Det har gått från att vara Sveriges anrikaste börsbolag till ett av de mest hatade på bara några år. Mr. Market är i farten igen och jag tycker att det är en väldig överreaktion. Det som oroar är att Lundaluppen som gett långsiktighet ett ansikte till slut sålde hela sitt innehav i H&M idag. Han har varit lite av min kanariefågel i kolgruvan när det kommer till H&M och det var ganska trist att se måste jag medge. Men min conviction är just det, MIN conviction. Jag tror på bolaget på lång sikt (5-10 år). Bolaget är underbart fortfarande så för min del är det snarare en fråga om jag skall kliva av det skenande tåget och hoppa på det igen när det är en lugnare färd. 

Kommentarer

  1. Det beror nog på hur pass stor andel av dina aktier som du har i bolaget,
    själv har jag efter idag drygt 7% i HM då jag tyckte att detta var en
    överreaktion på pratet om en sk. frivillig "nyemission.

    Det är uppenbart att bolaget har problem med och hålla uppe marginalerna
    då dom bygger våning efter våning utan och bygga en ordentlig grund först.
    Då är det inte konstigt om bygget börjar knaka i fogarna men det har inte
    rasat än även fast det samma inte kan sägas om aktien i nuläget.

    Och eftersom detta har pågått i snart 4 år så förstår jag om aktieägarna
    har svårt och tro på något som ledningen säger just nu då det börjar likna
    ett förhoppningsbolag med otydlig kommunikation och långt mellan tillfällena.

    Men trots allt detta så tror jag att HM kan repa sig men jag är beredd på att det
    nog kommer och ta minst ett år, antagligen mer än så, men så länge HM inte
    överstiger 10% av min portfölj så tror jag att det är bättre och behålla än och
    sälja i dagsläget då jag kallt räknar med att totalavkastningen på 2-3 års sikt
    inte kommer och bli märkbart sämre jämfört med om jag skulle sälja
    HM och köpa andra aktier istället.

    Men skulle man ligga över 10% HM och kanske rentav uppemot 15-20%
    så skulle man nog tjäna bättre på och minska innehavet i HM och sätta
    i investmentbolag istället då tidshorisonten för och bara få tillbaka
    pengarna från HM kommer och vara så lång att det inte skulle gå och
    försvara att åtminstone vikta ner innehavet.

    Det är förstås en svår avvägningsfråga var den gränsen går
    kanske ligger den ännu lägre med facit i hand men 7% HM
    kan jag leva med just här och just nu.

    Det kommer komma år då alla aktier är blodröda och jag
    ser endast motgångar som ett sätt att härda mig i min
    resa mot en avkastning som på sikt förhoppningsvis blir
    bättre än om jag hade haft pengarna på ett vanligt bankkonto.

    Kanske misslyckas jag med det men då var det i alla fall mitt
    eget misslyckande och nog fan är det misstagen som utvecklar
    dig genom åren och genom livet det kan jag försäkra dig om.

    Lycka till med din portfölj och fortsätt skriva, det är kul och
    läsa om andras tankar och idéer kring aktier, man lär sig
    nästan alltid nånting allt.

    SvaraRadera
  2. "Någonting nytt" ska det vara så klart :)

    SvaraRadera
  3. Jag sålde mina aktier för fyra eller fem år sedan vilket var innan aktien toppade. Men ser man till själva verksamheten kan man dra i princip raka sträck från finanskrisen fram till nu medan aktien först pendlat och sedan fallit fortare än marginalerna. Tror man att fallet stannar i närtid är H&M en bra affär men jag har svårt att se nä det ska vända eftersom det gått nedåt så länge och man bara har blivit sämre och sämre på sin marknadskommunikation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det varit ett för stort gap mellan värdering och bolagets prestation från och med 2008. Men när aktien kom ner till 220 kronor tyckte jag att värderingen blev attraktiv och nu än mer attraktiv. Tror att bolaget flatlinar resultatet ett tag till men får ordning på skutan. Tror nedsidan härifrån är låg om bolaget fortsätter att gå sidledes resultatmässigt. Men uppsidan är stor om resultat kan gå upp härifrån.

      Radera
  4. Jag blev även som du lite besviken av att Luppen steg av tåget. Men jag tänker så här: man bör vänta i ca 2 år (Luppen själv sa 1-2 år tror jag) innan man ger upp på en investering. Personligen blir det då i slutet av nästa år då alltså.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lär dig fundamentalanalys del 1: Marknadsanalys

Lär dig fundamentalanalys del 1: MarknadsanalysPris är vad du betalar, värde är vad du får och just därför så krävs det att man som investerare kan uppskatta värdet av ett bolag med någorlunda precision. Min investeringsstrategi skulle nog bäst beskrivas som värdeinvestering. Värdeinvestera använder sig nästan uteslutande av fundamentalanalys för att bedöma ett bolags reella värde (intrinsic value) och det är även den metod jag tillämpar. 
Målet är att analysera ett bolag och hitta ett bolag som är verksam på en växande marknad och ett bolag som är bättre än branschgenomsnittet. Bolaget ska ha stabila ägare och en duktig ledning samt starka vallgravar. Genom att gå igenom resultaträkningen och balansräkningen samt historiska finansiella resultat så ska ett intrinsic value fastställas. Uppfyller bolaget alla kraven och samtidigt handlas under intrinsic value så kvalificerar bolaget in i portföljen. Baserat på risken som investeringen medför så tillämpar jag en Margin of Safety vid en i…

Bli rik i tre enkla steg!

Hur blir man rik?Den frågan har nog många ställt sig. Hur blir man egentligen rik? De flesta av oss har inte pengar till att börja med och många av er har säkert hört uttrycket:

"It takes money to make money"
Tyvärr är alla inte lika lyckligt lottade som USA:s president (kan fortfarande inte greppa detta) Donald Trump och har inte möjligheten att låna 14 miljoner dollar av våra pappor. Men finns det något hopp för oss medelklassvenskar? Finns det en väg ut ur hamsterhjulet?
Allt handlar egentligen om vilken levnadsstandard du vill ha och vad du tycker är rikedom. För mig handlar livet inte om att jobba 40 timmar i veckan för att "leva" på kvällar och helger. Den ultimata rikedomen för mig är därför att ha tillräckligt med pengar för att sluta jobba om jag skulle vilja det och faktiskt fokusera på det som jag tycker är roligt och viktigt i livet.
Men du kanske har ett jobb som du älskar och brinner för och för dig kanske rikedom innebär att du fortsätter att jobba men a…

Lär dig fundamentalanalys del 6: Balansräkning och kassaflödesanalys

Lär dig fundamentalanalys del 6: Balansräkning och kassaflödesanalysEfter att ha tittat på bolagets resultatutveckling så är det hög tid att titta på bolagets finansiella styrka. Balansräkningen är ett dokument som ger en ögonblicksbild över ett bolags tillgångar, skulder och kapital och ger därmed en snabb överblick över bolagets finansiella styrka (eller svaghet). Lär dig fundamentalanalysMarknadsanalysProduktkännedom och affärsmodellLedning och ägarbildVallgravarResultaträkningenBalansräkningen och kassaflödesanalysVärdering och nyckeltalMargin of Safety och psykologi6. Balansräkning och kassaflödesanalys Balansräkningen är indelad i två delar, en vänsterkolumn och en högerkolumn. Den vänstra kolumnen innehåller information om tillgångarna som bolaget besitter. Den högra kolumnen innehåller information om skulder och eget kapital. Precis som namnet föreslår så är dessa i balans. Vilket innebär att summan av tillgångarna alltid är lika stora som summan av skulderna och eget kapital. …