Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Investeringsstrategin


Slut ögonen och föreställ dig en tillvaro där du inte behöver vakna på morgonen till en hemsk alarmsignal. Istället vaknar du till ljudet av fågelkvitter och av värmen på kroppen från solstrålar som sprider sitt ljus genom ditt hem i takt med att solen går upp på morgonen. Du går ner och sätter på kaffebryggaren för att några minuter senare avnjuta en varm kopp kaffe framför din datorskärm där du bevakar hur ditt imperium bestående av kvalitetsbolag arbetar för dig. Det här kan bli din verklighet om du bara är uthållig och investerar dina pengar i indexfonder och låter ränta-på-ränta-effekten göra sitt jobb. Det är en garanti, men det kan ta väldigt lång tid beroende på en rad olika faktorer. För att nå målet snabbare så måste du slå index. För att göra det utan att ta alltför stora risker krävs en säker investeringsstrategi.

Det här inlägget kommer behandla min investeringsstrategi. Hur ska jag gå tillväga för att bli ekonomiskt oberoende. Vilken strategi ska jag tillämpa så att jag kan leva mitt liv som jag vill leva det varje vaken timme, minut och sekund? 

Kärninnehav

Bilden ovan är tänkt att representera min investeringsstrategi. Kärnan i min aktieportfölj ska bestå av defensiva aktier som jag känner mig trygg med att äga livet ut. Jag pratar om företag som jag med 99% säkerhet vet kommer att finnas kvar om 50 år och som tjänar mer pengar år efter år. Kvalitativa bolag med starka "vallgravar" som säkerställer att ingen och inget kommer att kunna störta dom. Bolag som hade fått Benjamin Graham och Warren Buffett att bli hård i brallan. 

Med hjälp av Benjamin Grahams investeringsfilosofi från "The Intelligent Investor" ska jag identifiera bolag av det här slaget och investera i dom till ett vettigt pris. Läs mer om hur jag analyserar bolag under INVESTERINGSSTRATEGI

För det mesta kommer jag tillämpa en "Buy and Hold"-strategi och jag kommer endast sälja dessa kärninnehav när jag tycker att marknaden signifikant övervärderar dem. Jag kommer inte vara alltför bekymrad när det kommer till diversifieringen av kärninnehaven då jag känner mig så pass trygg med deras positioner på marknaden. Ett riktvärde jag kommer ha är att ha minst 5 kärninnehav men gärna fler. 

Jag tror inte på att tajma marknaden men jag tror på att inte köpa aktier till ett alltför högt pris. Jag gillar att Buffett hoardar en hel del likvider under bullmarknader för att sedan gå in väldigt tungt i bearmarknader. 

När det kommer till kärninnehaven så är utdelning ingen prioritet. Jag vill att bolaget ska dela ut pengar för det är ett sundhetstecken men jag har inga krav på utdelningstillväxt eller direktavkastning. Jag tycker att många är för fokuserade på utdelningar och ibland väljer en bra utdelning över kvalitet. Ett bolag har flera alternativ när det kommer till att spendera vinsten:
  1. Återinvestera i bolaget (T.ex. H&M (HM B) öppnar fler butiker)
  2. Köpa upp andra bolag i sektorn (Walmart (WMT) köpte upp Jet som är en konkurrent till Amazon)
  3. Aktieåterköpsprogram (Vilket gör att antalet utestående aktier minskar och att vinst per aktie då ökar)
  4. Betala utdelning
Lek med tanken på att du kan generera en avkastning på 10% årligen på eget kapital genom dina investeringar. Förenklat så betyder det att om du får utdelning som du då återinvesterar i aktier så kan du då förvänta dig ungefär det, 10%. 

Företaget som betalar utdelningen kan istället återinvestera, köpa upp andra bolag eller tillämpa ett aktieåterköpsprogram som i sin tur kan generera en avkastning på eget kapital som är mycket högre i vissa fall. Vilket i sin tur troligtvis leder till att vinst/aktie ökar och slutligen till att aktiekursen ökar i pris.

Jag vet vad du tänker. Men jag kommer aldrig få dom pengarna i handen. Jag vill ju inte sälja av mina kärninnehav. Om man värdesätter en stadig ström av inkomst från en aktie så är det alltid ett alternativ att sälja av en viss del av det uppbundna kapitalet i aktien. Vill du att bolaget ska ha en direktavkastning på 3%? Sälj då av 3% av det uppbundna kapitalet i aktien. Det kan bli ganska dyrt med courtage och så vidare men min poäng med det här exemplet är att man inte bara ska stirra sig blind på utdelningen.

Utdelningsaktier

Så, nu när jag är färdig med att dissa utdelningsaktier så tänkte jag prata, wait for it, utdelningsaktier. Att hitta kärninnehav till ett schysst pris är inte alltid så lätt. Det är alltid min första prioritet när det kommer till att investera mina kronor men när tillfälle inte ges så får man leta på annat håll. Därför behöver jag en backup strategi. Efter en hel del research så kom jag fram till att utdelningsinvestering också är en säker strategi som leder till god avkastning utan att ta stora risker. Även denna strategi bygger på common sense till skillnad från tidskrävande strategier såsom nets-nets eller trading (är det ens en strategi, kallar det tur). 

När det kommer till utdelningsaktier är jag lite mer kräsen när det kommer till direktavkastning, utdelningstillväxt och vinsttillväxt. Planen är enkel, köp aktier i kvalitetsbolag som betalar utdelning år in och år ut. Återinvestera utdelningen och låt snöbollen rulla ner för backen. Världens åttonde underverk är ränta-på-ränta-effekten, luta dig tillbaka och låt tiden göra sitt jobb. Tillväxten är snudd på exponentiell. För att få en känsla för hur kraftfullt det är med exponentiell tillväxt så vill jag att du ställer dig följande fråga. Hur många gånger kan du vika ett A4-ark på mitten innan det sträcker sig till månen? 

Svaret är 42 gånger. Helt otroligt eller hur? Självklart är detta högst teoretiskt då man bara kan vika ett papper på mitten ungefär sju gånger men det visar verkligen på hur svårt det är för oss människor att greppa hur snabbt det kan gå med exponentiell tillväxt.

Vill du lära dig mer om hur jag går tillväga för att analysera utdelningsbolag så klicka här.

Värdeinvestering/Swingtrading

Ibland uppstår det köptillfällen i bolag som jag inte betraktar som kärninnehav eller som ett bra utdelningsbolag och då kan jag inte hålla fingrarna i styr. Mitt tredje ben i min investeringsstrategi är därför att utnyttja tillfällen då marknaden överreagerar kraftigt på negativa nyheter. Tanken är att hålla dessa positioner tills att jag känner att marknaden värderar bolaget rättvist. Ett exempel på en sån affär var när Target (TGT), som förvisso är ett utmärkt utdelningsbolag, blev hackade och bestulna på känslig information om deras kunders kreditkort. Aktiekursen dök och jag snappade upp aktier till en kurs på 56USD som jag senare sålde till en kurs på 79USD tio månader senare. 

När det kommer till denna typen av investeringar så har jag inte någon direkt strategi utan jag går mer på känsla. Jag kollar självklart på värderingsnyckeltal såsom PE-tal och Price/Book Value, men inte riktigt lika mycket på kvalitativa aspekter. 

Det här blev ett ganska långt inlägg men ville verkligen inte dela upp det i två delar. Hur tänker ni gällande investeringar? Tycker ni några av mina tankar är galna?

Vill också passa på att tacka Kenny från Aktiefokus som med sina artiklar om Benjamin Graham faktiskt fick mig att börja intressera mig för just den här typen av investeringar.

Ciao!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser