Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Min investeringshistorik


Jag började min "investerarkarriär" när jag fick mitt första "riktiga" jobb i början av 2013. Eftersom jag aldrig hade överskottskapital innan dess så hade jag faktiskt aldrig funderat på att investera. Det är ju inte konstigt i och med att jag aldrig hade något att spara som fattig student. 

Som nyanställd Civilingenjör med studentvanor så tyckte jag helt plötsligt att jag hade väldigt mycket pengar över varje månad och ville såklart förränta dessa pengar. Men jag ville ju inte "gambla" med mina pengar. Med mitt svartbälte i googling satte jag mig ner framför datorn och beslutade mig för att hitta en säker strategi som samtidigt kunde avkasta mycket pengar. 

Det jag kom fram till var att värdeinvestering och utdelningsinvestering är något som kan generera imponerade avkastningsresultat men som också inte tar allt för stora risker. Jag menar vad kan gå fel? Warren Buffett, världens genom tiderna mest framgångsrika investerare är ju värdeinvesterare.

The Intelligent Investor av Benjamin Graham var min Yoda. Den lärde mig allt jag behövde för att börja investera i aktier. Jag nådde min första milstolpe som var 100 000 kr i sparande ganska snabbt och jag lyckades överavkasta index varje år. För låt oss vara ärliga. Det finns ingen poäng med att investera i enskilda bolag om man inte lyckas bättre än index. Då är det bara att ge upp och köpa indexfonder. Se bilden nedan för att se mitt resultat från 2013-2016. Jag har överavkastat OMXS30 med 18.6% och har därmed gått ungefär 2.5 gånger bättre än OMXS30. 

Som ni kan se så sträcker sig grafen bara till 2016-03-27. Anledningen till detta är för jag var tvungen att migrera över alla mina aktier till min pappa när jag flyttade till USA på grund av lagar som den Amerikanska regeringen tvingat på svenska banker. Lagarna medför att jag som är skatteskyldig i USA inte får handla med värdepapper hos svenska banker. När jag överförde aktierna så nollades alla mina GAV och därför blir det väldigt missvisande om jag skulle skapa en portföljrapport idag. Framtida aktieköp som jag kommer publicera på min blogg kommer därmed vara gjorda av min "pappa".

I skrivande stund så har jag 200 865 kr (milstolpe nummer två) i sparande varav 184 093 kr är investerade i aktier. Detta är mina nuvarande innehav (inköpskostnaden för alla innehav förutom HCP Inc, H&M och Betsson är felaktiga):



När det kommer till att identifiera bolag som jag vill investera mina surt fördärvade pengar i så tillämpar jag alltså för det mesta tre olika strategier:
  1. Utdelninginvestering (Dividend Investing)
  2. Defensivinvestering (Benjamin Graham)
  3. Värdeinvestering (Value Investing)
Mina nuvarande innehav kan jag kategorisera enligt:

Utdelningsinvestering:
  • Hennes & Mauritz B
  • SEB C
  • Awilco Drilling
  • HCP Inc
Detta är bolag som är stabila utdelningsbetalare och som år efter år höjer vinsten och utdelningarna.

Defensivinvestering:
  • Nordea Bank
  • Wal Mart Stores Inc
Detta är bolag som uppfyller Benjamin Grahams 7 kriterier från kapitel 14 i "The Intelligent Investor" och har starka vallgravar.

Värdeinvestering:
  • Apple Inc
  • Betsson B
  • Vardia Insurance Group
Detta är bolag som har ett högre Intristic Value än nuvarande börsvärde.

Mina favoritbolag är bolag som uppfyller två eller alla av dessa kriterier. Det är väldigt svårt att hitta men under finanskriser så kan man köpa riktigt kvalitativa (läs defensiva) bolag som är billiga och betalar bra utdelning som dom höjer år efter år. 

Ett exempel på ett sådant bolag är Wal Mart. Bolaget är ett defensivt bolag som är hyfsat billigt (PE=15.5) och som är en Dividend Champion, vilket innebär att dom har höjt utdelningen 43 år i rad. Ett annat sånt exempel är Johnson & Johnson som jag faktiskt sålde nyligen (122,33 USD). Tyckte att värderingen var lite väl hög och pengarna användes för att köpa H&M när den dippade nyligen (Cash is King).

Jag har gjort två misslyckade investeringar under min korta investerarkarriär och dessa är Awilco Drilling samt Vardia. Jag lärde mig två viktiga läxor av dessa innehav. Att inte stirra mig blind på hög direktavkastning och att hög utdelningsgrad är en varningsflagga i vissa fall (Awilco Drilling).

Den andra viktiga läxan var att inte lita på andras omdöme. Jag köpte Vardia mestadels för att många bloggare hypade upp aktien ett tag och menade på att aktien hade ett mycket högre intristic value än den dåvarande kursen. Jag lärde mig att jag borde hålla mig till min strategi och mina egna principer.

I framtida inlägg kommer jag att beskriva mina investeringsstrategier liter mer djupgående. Det här inlägget är långt som det är. Jag kommer också publicera alla köp jag gör där jag kommer motivera varför jag anser bolaget vara köpvärt.

På återseende....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser