Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Genomgång av aktieportföljen: Del 1


Tänkte gå igenom var och en  av mina innehav i portföljen då den genomgått en hel del ändringar. En kort beskrivning av vad som kommer driva bolaget framåt. Vilka faktorer som kommer att leda till omsättnings- och vinsttillväxt för bolaget.

Den legendariska investeraren Peter Lynch sade att man skall investera i det man förstår. Han tyckte även att man skulle ha en "story" bakom varje aktie. En motivering kring varför bolaget är en bra investering och varför aktien bör gå upp i framtiden. Lynch resonerade som så att om "storyn" var intakt så behöll han bolaget oavsett om aktiekursen gick upp eller ner. Alla investeringar han gjorde var med lång tidshorisont. Så därför tänkte jag skriva min "story" om varje bolag, ett slags elevator pitch om varför jag gillar respektive bolag i min portfölj. Nedan följer en kort "story" av alla mina innehav i storleksordning. Här är en överblick över alla mina innehav.


Delar upp detta inlägg i två delar då det blir ett väldigt långt inlägg annars.

Catena Media (CTM)

Catena Media är idag mitt största innehav. Många verkar har svårigheter med att förstå på vilket sätt Catena Media skapar värde. De jobbar med lead generation till främst bettingbolag. Kortfattat så leder/driver Catena Media trafik till sina kunder, självklart mot en ersättning.

De gör detta genom att driva trafik till sina egna hemsidor i första hand. Antingen genom betalda annonser (AdWords), social media, e-mail eller organisk söktrafik (Search Engine Optimization). Värdet de skapar för slutkunden är att de bistår med jämförelsesidor. Tänk hotels.com eller prisjakt.nu. Eftersom det finns ett behov hos slutkunden av att jämföra bettingbolag mot varandra så är ju bettingbolagen intresserade av att finnas representerade på dessa hemsidor (Därmed måste de betala Catena Media för all trafik/lead som kommer från dessa sidor). Att inte finnas med på dessa sidor är lite som att Sheraton inte skulle känna för att betala pengar till hotels.com. Inte en bra idé.

För varje lead så får Catena Media betalt på olika sätt. Cirka 66 % av intäkterna kommer från revenue share. Vilket innebär att Catena Media delar på alla intäkter som kunden inbringar till bettingbolaget, de delar 50/50. Enligt senaste Q3-rapporten så kom 28 % av intäkterna från CPA (Cost Per Acquisition), detta är en fast engångssumma per lead. Resterande 6 % kom från flat fees. Där bolaget betalar en fast kostnad på förhand för att vara med på hemsidorna.

Eftersom hela intäktsmodellen är baserad på antalet leads bolaget lyckats driva till bettingbolagen så är just antalet leads det absolut viktigaste KPI:et (Key Performance Indicator) för Catena Media. De mäter leads i NDC (New Depositing Customers) och NDC ökar lavinartat. Se siffrorna i grafen.


Catena Media växer inte enbart lavinartat när det kommer till NDC. Även omsättning och vinsten ökar i snabb takt. Year-over-year ökade omsättningen med 46.8 % och vinsten ökade med 15.8 %. Personligen så tycker jag att det är bättre att titta på EBIT eller EBITDA då vinsten har påverkats negativt av både räntor (Väldigt stort obligationslån) och noteringen på Mid Cap Stockholm. Detta borde normaliseras och minska i framtiden. EBITDA växte med hela 58.3 % year-over-year.



Anledningen till det stora obligationslånet är för att Catena Media förvärvar bolag i en ruskigt snabb takt. Detta är positivt men kan inte hålla på i all evighet. Det är därför betryggande att se att i senaste kvartalsrapporten så var 28.9 % av tillväxten organisk. Detta betyder att bolaget kan förädla sina tillgångar (hemsidor) genom att uppdatera dessa och genom att addera innehåll. Ett exempel på detta är allt innehåll som produceras av Sladjan Osmanagic för Catena Medias räkning.

Storyn bakom bolaget är att man får denna enorma tillväxt till ett lågt P/E-tal (Cirka 24). Kollar man på EV/EBIT är det ännu lägre. Anledningen till det låga priset tror jag har att göra med en allmän oro för bettingbranschen som helhet samt att bolagets enda riktiga värde är några hemsidor.

Tror att marknaden underskattar vikten av SEO och vilken stark vallgrav det är, 83.8 % av de totala intäkterna i Q3 kom från kunder som hittat till Catena Medias hemsidor genom en sökmotor. Dessa leads kostar inte bolaget någonting. Dessa hemsidor är starka varumärken. Vill man boka hotell tänker man direkt på hotels.com eller booking.com. Vill man boka flyg tänker man direkt på momondo.com. Vill man jämföra priser så är prisjakt.nu det självklara valet. Detta för att dessa sidor skapar ett mervärde för oss som slutkunder. Detsamma gäller för Catena Medias hemsidor.

Kunskapen och erfarenheten om SEO och lead generation går att applicera på alla möjliga branscher och därför är marknaden enorm. Det fick vi bevis på senast när de förvärvade hemsidor som verkar inom lead generation inom finansbranschen (Liknande Lendo). Lånejämförelser och jämförelser mellan nätmäklare. Är man orolig för bettingbranschen så tror jag att lead generation är säkrare än att investera direkt i bettingbolagen. Dessutom så kan Catena Media diversifiera sig över flera branscher. Catena Media är som sagt mitt största innehav av en anledning. Jävligt lång hissresa.

Min maximala portföljvikt för Catena Media är 10 %. Just nu ligger jag lite över denna portföljvikt då jag ansett att bolaget varit så lågt värderat. Jag lever inte som jag lär. Tanken är att minska vikten i takt med att värderingen ökar. Läs tidigare analys av Catena Media.

Hennes & Mauritz (HM B)

Uthålliga vinstmarginaler över tid är ledordet när det kommer till min investering i H&M. Den höga dollarkursen och bomullspriset har påverkat bruttomarginalen negativt. Satsningarna på nya varumärken (Arket och H&M-home etc.) och e-butiken har påverkat resultaträkningen negativt i form av av- och nedskrivningar. Kassaflödet har ju också tyngts av dessa poster. Jag tror att H&M står inför en skördetid framöver.

Jag tror att retaildöden är en överdrift. För butiker som GameStop eller Elgiganten så tror jag att retaildöden poserar reella risker. Men när det kommer till kläder så tror jag att man vill se och prova produkterna innan man köper något. Jag tror att framtiden för klädbutiker är att ha showrooms där man kan prova samt se färger och material för att sedan beställa hem kläderna från butiken. Dessa showrooms funkar också som noder för att returnera kläder. Kolla bara på Amazons förvärv av Whole Foods som styrker faktumet att fysiska butiker är en integral del av onlinehandeln. Fysiska butiker som är i symbios med e-butiken. I mitt tyckte så är H&M:s produkterbjudande bra, moderiktiga kläder till ett lågt pris. Kan bolaget fortsätta med detta så är jag inte orolig, om produkten är bra så spelar det mindre roll genom vilka försäljningskanaler de distribuerar dessa produkter, jag tror de kan lista ut det.

Nedsidan i denna investering bedömer jag som liten. Under tiden man väntar på en uppvärdering får man cirka 5 % avkastning. Säg att man väntar i två år och aktien står stilla eller eventuellt går ner 10 %. Då är nedsidan inte så stor. Men om bolaget vänder är uppsidan väldigt stor. Läs min analys av Hennes & Maurtiz.

Då jag tycker H&M är ett enormt fint bolag så kan jag tänka mig en maximal portföljvikt på 15 %. Avvaktar med att öka storleken på innehavet utifall att vi ser lägre kurser (Nära 150 kronor).

Betsson (BETS B)

Ett bolag som växer med cirka 10 % per år och som verkar inom en bransch som växer snabbt globalt. Onlinebetting utgör bara cirka 8 % av bettingmarknaden globalt. Det finns väldigt mycket utrymme att växa på ovannämnda marknad och jag tror att branschen står inför en konsolideringsperiod. De stora aktörerna tror jag kommer att gynnas mest av en konsolidering och Betsson är en av dessa. Betsson är inte det mest kvalitativa bettingbolaget men värderingsgapet mot konkurrenterna är omotiverat och alldeles för stort för att ignorera. P/E-tal på 10 och mycket stabilt kassaflöde. Direktavkastning på över 5 % är inte heller fel medans man väntar på en uppvärdering. Då detta inte är något "wonderful company" så är tanken att sälja av innehavet när det uppnår "fair value". Läs tidigare inlägg om Betsson.

Känner mig bekväm med en maximal portföljvikt på 10 % för Betsson.

LeoVegas (LEO)

Anser att bettingbranschen är undervärderad just nu. Premien man betalar för tillväxtaktier är väldigt låg jämfört med andra branscher. Catena Media är ett exempel på detta. Ett annat är LeoVegas. Anledningen till denna rabatt tror jag har att göra med en oro för regleringar och kommande skatter. Regleringar inom bettingbranschen har historiskt lett till en större total adresserbar marknad (TAM) och färre aktörer på denna större marknad. Det är nästan alltid de mindre bolagen som försvinner i en sådan konsolidering. 

Av alla operatörer är LeoVegas mitt favoritbolag. Betting på mobila enheter (iPads och mobiltelefoner) växer snabbare än marknaden som helhet och LeoVegas plattform är från grunden byggd för mobilen. Detta gör att de har en extremt snabb plattform på mobilen och ett fantastiskt användargränssnitt. Vid en snabb anblick så ser bolaget dyrt ut men tittar man på P/E-talet och sedan tittar på tillväxten och skalbarheten av verksamheten så ser det inte så dyrt ut helt plötsligt. Därtill ska tilläggas att P/E talet kan vara missvisande då bolaget satsar en stor del av omsättningen på marknadsföring. När de väl drar ner marknadsföringen för att bli lönsammare så kommer multipelvärderingen att sjunka markant. Ledningen har dessutom en väldigt sund tillväxtstrategi där de undviker marknader som medför höga risker. Att de drog sig undan från Australien är ett utmärkt exempel på detta. En bild säger mer än tusen ord. Lyssna gärna på när VD:n Gustaf Hagman gästade börspodden, mycket bra avsnitt. Läs även tidigare inlägg på bloggen om LeoVegas.


Jag känner mig trygg med en maximal portföljvikt på 10 % för LeoVegas.

AT&T (T)

AT&T är USA:s näst största teleoperatör efter Verizon, fast telefoni och mobilt. De tillhandahåller även bredband via ADSL och fiber. Som om det inte vore nog erbjuder de kabel-tv och efter förvärvet av DirecTV även satellit-tv. Som en direkt respons mot att de tappar prenumeranter inom kabel- och satellit-tv segmenten så startade de även i år en streamingtjänst (Redan 800 000 prenumeranter), DirecTV Now. Där kan kunder livestreama kanaler och även titta på tv-serier och filmer on-demand. Bolaget är även verksamma inom marknadsföring i och med deras affärssegment Adworks. I slutet av förra året så lade AT&T ett bud på Time Warner Inc. i hopp om att förvärva bolaget för 107.5 dollar per aktie. Om budet går igenom så blir AT&T världens största mediekonglomerat. Detta är ett vertikalt förvärv som gör att AT&T expanderar deras värdekedja.

De går från att idag erbjuda data och distribution av innehåll samt marknadsföring till att efter en eventuell sammanslagning erbjuda data, innehåll samt distribution av innehåll och marknadsföring. De skulle därmed äga hela värdekedjan till slutkund och därmed avnjuta synergieffekter som ett resultat av detta. För mig så är detta en väldigt fin investering oavsett om budet går igenom eller inte. Krona jag vinner, klave jag vinner.

Krona (Budet går inte igenom) - AT&T är en Dividend Aristocrat. De har förtjänat denna anrika titel då de har höjt utdelningen 33 år i sträck. Utdelningsandelen är på hiskeliga 92 % men detta är vanligt för telekombolag då deras vinst tyngs av stora av- och nedskrivningar. Detta är endast bokföringsmässigt. Tittar man istället på fritt kassaflöde så ser utdelning uthållig ut. Det negativa med AT&T är att tillväxten är minimal. Men en direktavkastning på 6.6 % som är så stabil som denna är väldigt bra i mitt tycke.

Klave (Budet går igenom) - Det tråkiga med ett bolag som AT&T är som jag precis nämnde den uteblivna tillväxten. Lösningen på detta kan vara förvärvet av Time Warner, som växer med cirka 10 % per år och har extremt bra kassaflöde. Genom förvärvet kan AT&T ta del av stora synergieffekter (Gratis content till deras distributionskanaler t.ex.) och uppnå starka vallgravar (Stickyness och pricing power). Budet har fått en del negativ kritik då många menar på att AT&T:s balansräkning kommer att bli väldigt belastad. Men det adderade kassaflödet och EBITDA tillskottet från Time Warner väger upp för detta i mina ögon.

Jag föredrar att budet går igenom då jag tycker att Time Warner har en riktigt stark IP-portfölj (DC-comics, Harry Potter, Bilbo, Sagan om Ringen och Game of Thrones, för att nämna några). Content is king!

Kan tänka mig att ha en portföljvikt motsvarande 15 % i AT&T. Just nu utgör bolaget cirka 10 % av portföljen men är beredd på att köpa in om kursen sjunker under 30 dollar per aktie.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser