Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Analys: H&M


I en värld som ofta är antingen svart eller vit ska jag att försöka mig på att bjuda på en nyanserad och lite mer grå bild/analys av H&M. Bolaget har seglat upp som det största innehavet i min portfölj och jag kan tänka mig att öka upp ytterligare i bolaget. I dagsläget utgör H&M 13 procent av min portfölj.

Om man ska tro på det man läser om H&M och om branschen som helhet så skulle man kunna tro att bolaget håller på att gå omkull och att branschen är utdöende. Har folk slutat med kläder?

Detta är i min mening en tillfällig svacka för bolaget och det beror på flera aspekter som jag tänkte försöka dissekera i det här inlägget. Problemet för H&M är inte försäljningen då omsättningen ökar i god takt, det är snarare ett lönsamhetsproblem. H&M har gått från att ha en vinstmarginal på 17 procent år 2008 till att nu ha en vinstmarginal på cirka 9,5 procent. Kommer de någonsin att uppnå en vinstmarginal på 17 procent igen? Nej det tvekar jag på. Men i min mening behöver inte bolaget uppnå en sån hög vinstmarginal för att motivera en investering på dagens nivåer, Titta på H&M:s historiska omsättning och -vinsthistorik.

Bilden är hämtad från börsdata.se

Från tabellen ovan framgår det tydligt att omsättningen ökat i god takt fram till 2016 men att bruttomarginalen samt att rörelse och -vinstmarginalen sjunkit i lika stadig takt. Detta oroar som sagt investerarna mycket då försäljningstillväxten också verkar ha bromsat in det senaste året. Det är försäljningstappet som oroar mig mest också men det bedömer jag vara av tillfällig natur. Försäljningen ökar men den ökar endast med cirka 5 procent trots att man öppnar 10 procent fler butiker per år och dessutom öppnar upp e-handelsbutiker. 

Men att tro att försäljningsökning ska gå som ett klockverk och inte alls är cykliskt är lite naivt i mitt tycke. Det är svårt att avgöra om H&M kommer att uppnå sitt mål om 10-15 procent ökad omsättning per år men för mig är det ganska enkelt. Bolagets framtid bygger på hur bra deras produkter är. Tror man inte på vad H&M säljer ska man inte heller köpa aktien. Produkten är det enskilt viktiga i det här fallet. E-handel kommer inte ta död på H&M. Om produkten är bra kommer den sälja oavsett vilken kanal det handlar om. 

E-handel kommer nog i första hand skada butiker som säljer andra bolags varumärken. Bolag som MQ som endast har en liten del av deras egna varumärken i butikerna kommer nog att påverkas mest. Gillar man varumärkena som MQ säljer så kan man helt enkelt vända sig till den försäljningskanelen som passar en själv bäst och därmed blir MQ förloraren och inte varumärket.

H&M satsar mycket på e-handel själva och skulle bolaget trots det inte få till en bra lösning så kan man alltid sälja genom externa parter såsom Zalando, där H&M redan säljer deras varumärken Cheap Monday och Weekday. Är produkten attraktiv så kommer den säljas. Frågan är bara genom vilken kanal. H&M äger både fysiska butiker och e-handel. När man analyserar H&M bör man därför fundera mest på vad de tillverkar och säljer. 

Både jag och min sambo är modemedvetna och vi är strax under 30-strecket. Vi båda tycker att H&M har väldigt bra basplagg såsom chinos, T-shirts, jeans, shorts och tröjor. Min sambo tycker även att deras skjortor är bra. Personligen köper jag mycket basplagg från H&M och köper sedan skjortor och kavajer från lite bättre varumärken. Ponera att det finns ett nyckeltal som mäter Kvalitet*Moderiktighet / Pris. I min bok har H&M ett högt värde när det kommer till nyckeltalet. Den närmaste konkurrenten Zara tycker jag också är bra när det kommer till nyckeltalet men Zara tycker jag går mer åt det dressade hållet medan jag tycker H&M är mer casual och alternativt. Därför handlar jag som sagt mer på H&M då jag ofta köper högre kvalitet när det kommer till mer dressade kläder såsom kostymer och skjortor.

Min syn är alltså att produkten är bra för priset man betalar. Både ur ett kvalitets synpunkt och ur mode synpunkt. Vilket får mig att tro att människor kommer att fortsätta handla H&M i framtiden oavsett vilken försäljningskanal det rör sig om. Personligen så ser jag alltså inte e-handel som ett hot för H&M utan bara en annan försäljningskanal. Har handlat på H&M:s hemsida och jag tycker det var en angenäm upplevelse. Gratis frakt om man handlar för över 450 kronor och två dagars leverans. De har nu också börjat med fria returer i butik vilket jag tycker är väldigt bra. Tycker man inte om att handla på H&M är det nog bäst att inte handla aktien heller. Det är svårare att sitta still i båten när det stormar annars.

Bilden är hämtad från börsdata.se

När det kommer till lönsamheten så är det många faktorer som påverkat denna. Bruttomarginalen har sjunkit från 25 procent 2008 till cirka 16 procent i dagsläget. Då H&M köper kläderna i amerikanska dollar och redovisar i svenska kronor så påverkas bruttomarginalen självklart negativt av en stärkt dollar. Detta är självfallet cykliskt och kommer att gå i vågor. Just nu är det alltså dåliga förutsättningar för H&M när det kommer till valutan. Hur kommer det låta när dollarn är svag? Även bomullspriserna samt lönerna i Kina har påverkat detta negativt. Den värsta tiden är troligtvis förbi.

H&M moderniserar sina butiker och uppgraderar dessa med Wi-Fi och iPads vilket tynger kassaflödet samt framtida resultaträkningar (avskrivningar). De satsar också väldigt mycket på deras e-handelsplattform vilket kostar mycket pengar och har lett till stora avskrivningar. Detta syns tydligt om man jämför skillnaden mellan EBITDA och EBIT. Där EBITDA alltså är resultat för finansiella poster, skatt, nedskrivningar och avskrivningar. Jämför man EBITDA med EBIT ser man därmed hur mycket nedskrivningar och avskrivningar man har gjort och skillnaden mellan nyckeltalen har ökat på senare tid. Rörelsekostnaderna har därför ökat mycket på grund av avskrivningar och nedskrivningar. Utöver detta så verkar rörelsekostnaderna ha ökat ytterligare och det innefattar troligen ökade kostnader för marknadsföring och personalkostnader. Varför dessa skulle ökat procentuellt mer än föregående perioder har jag inte någon bra förklaring för. 

Det är logiskt att det blir dyrare att bedriva en rörelse när man expanderar kraftigt. För att ta ett enkelt exempel. Säg att ett bageri i Stockholm har rörelsekostnader om 50 000 kronor per år. De beslutar sig för att öppna ett till bageri i Stockholm då verksamheten går bra. Rörelsekostnaderna minskar till 40 000 kronor per bageri då leveranskostnaderna går ner då lastbilen ändå måste åka ut till ett bageri, det kostar inte lika mycket att åka ut till det andra bageriet. Sedan kan bageriet köpa in större volymer mjöl, socker och jäst så de får förmånligare priser. Det uppstår synergieffekter och skalfördelar.

De funderar nu på att öppna ett bageri i Göteborg. Eftersom de inte har någon infrastruktur i Göteborg så måste de starta om på ny kula där. Det första bageriet kommer därmed att ha en rörelsekostnad på 60 000 kronor per år då man måste utbilda personal, inleda ett nytt avtal med ett annat lastbilsåkeri och köpa in mjöl, socker och jäst från den lokala grossisten. På samma sätt blir det dyrare för H&M när de expanderar i marknader som är outforskat territorium för dem. Med tiden kommer dessa butiker att bli lönsammare. Det är därför butiker gillar att titta på försäljning i jämförbara butiker.

Det är därför oroväckande att H&M:s försäljning i jämförbara butiker sjunkit den senaste tiden. Jag är inte orolig då jag tycker att H&M fortfarande är moderiktiga. Dessutom kan det bero på att e-handeln kannibaliserar butiksförsäljningen. Detta har också varit en oro hos många. H&M har fått kritik för att de öppnar så många butiker när e-handel kommer att ta en större plats i framtiden. Men i min mening är butiker ett bra komplement till e-handel då man kan erbjuda enkla och fria returer i butik och dessutom kan butiksnätverket agera som leveransnoder och showrooms i framtiden om e-handel blir dominerande. H&M har alltså ett butiksnätverk med lite över 4000 butiker som de kan använda som leveransnoder för att snabbt leverera onlineordrar till deras kunder. Butikerna kan agera mer som showrooms och smålager för att anpassa sig till en mer digital värld. Titta bara på Amazons köp av Whole Foods. Många spekulerar i att Amazon genomförde det köpet för att få tillgång till fysiska butiker som är utspridda över landet. Amazon ser ett behov av fysiska butiker som komplement till deras e-handel.

En annan negativ aspekt som lyfts fram den senaste tiden är det utökade varulagret. Är det verkligen så konstigt att varulagret ökar då man satsar kraftigt på e-handel? Kläderna som säljs genom e-handeln måste ju förvaras någonstans och de förvaras inte i butiker till min vetskap. 

Om jag har helt fel i min analys av bolaget kan man ju alltid köpa en aktie i Amazon och en aktie i Zalando som en hedge. För tror man på allt som skrivs så kommer ju dessa två bolag att disrupta ALLA fysiska butiker och därmed bör de uppvärderas mer än nog för att kompensera för förlusten jag kommer att göra i H&M. 

Bilden är hämtad från börsdata.se

H&M handlas idag till P/S 1.7 vilket är lägsta nivån på väldigt länge och det jag gillar att kolla på då jag tror att marginalerna kommer att förbättras. Det är lägre än under finanskrisen 2008. Man får också en direktavkastning på cirka 5 procent. H&M är värderat till P/E 16 om man räknar på 2017 års prognostiserade vinst. Jag tänker inte försöka mig på att göra någon diskonterad kassaflödesanalys för att värdera H&M. Man kan alltid manipulera de ingående variablerna för att få det resultatet man vill ha. En sumobrottare behöver inte ställa sig på en våg för att jag ska kunna avgöra om han är fet eller inte. Det viktiga är som sagt att jag tror på deras produkter. Människor har en tendens att vara väl melodramatiska och agerar domedagsprofeter när det blåser i motvind. Dessa tenderar att vända kappan efter vinden.

Kommentarer

  1. Mycket bra inlägg om HM. Jag har en bild av att vi i västvärlden utgår för mycket från oss själva när vi talar om online-försäljning.

    I världens näst folkrikaste land med en befolkning större än hela Afrika: Indien, använder ca 30 % av invånarna internet. Och då har vi inte ens börjat diskutera deras infrastruktur när det kommer till postgång. Det kommer finnas väldigt många köpare som vill köpa kläder i butik i Indien och andra länder utanför Europa i många år framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pappa :) Precis, alla lever inte i den lyx och överflöd som vi gör. Sen tror jag som sagt att framtiden är att ha en kombination av mindre butiker/leveransnoder/showroom i kombination med e-handel. Räcker inte att bara vara digital. Men det är bara min åsikt :)

      Radera
  2. Det som knäcker caset för mig i dagsläget är nedgången i befintliga butiker. Att öppna fler butiker hjälper alltid omsättningen men det är uppenbart att många butiker just nu tappar sin konkurrenskraft vilket pressar resultatet och det oroar mig även om värderingen börjar ligga så lågt att mycket beskedlig tillväxt räcker för att rättfärdiga den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är detta också den största oron. E-handeln kommer ju delvis att ta lite andelar från butiker. Vilket jag tycker är ok. Men det borde inte resultera i ett jättetapp för butikerna. Som jag skrev i inlägget så tror jag att en fysisk närvaro är viktig som komplement till e-handeln.

      Radera
  3. Tack för en bra analys.
    Håller dock inte med om att man måste gilla produkten för att gilla aktien. Köper aldrig något från HM men har alltid gillat företaget.
    HM ändrade ju målet från att öppna 10% nya butiker till att ha 10-15% omsättningsökning. Kan inte detta mål innebära att dom drar ner ordentligt på butiker på sikt? Eller åtminstone väljer att dra ner på nyöppningstakten rejält?
    Jag har svårt att tro att familjen Persson skulle köpa så mycket aktier som de gjort nu under våren utan att veta vad som komma skall. Sen kommer antagligen 2017 och kanske 2018 vara förlorade år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man MÅSTE inte gilla produkten för att gilla aktien. Min poäng var att det är lättare att inte bli lika orolig om du förstår appealen med produkten. Håller med om familjen Persson. De är inte tappade bakom en vagn och vet nog vad de håller på med. Bara för att Stefan är svinrik gör han väl inte dumma investeringsbeslut. Finns en anledning till att han är så pass rik.

      Radera
  4. Fria kassafödet täcker dock inte längre utdelningen och man kan inte låna till den varje år. Om de sänker tror jag på nedvärdering av PE tal eftersom förtroendet då börjar rubbas på allvar. Alternativt får de minska på Capex vilket jag inte tror de har av intresse att göra. Svår sits.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser