Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Kvartalsrapport Q1-2017: Wal-Mart


Kvartalsrapport Q1: Wal-Mart

Igår släppte Wal-Mart Inc (WMT) sin kvartalsrapport för deras första kvartal 2018 (De har ett brutet räkenskapsår), rapporten täcker perioden februari-april. Det senaste året har Wal-Mart varit väldigt aktiva när det kommer till förvärv. De förvärvade det nystartade och snabbväxande e-handelsbolaget Jet.com. Efter det har förvärven bara fortsatt och de förvärvade ShoeBuy, Moosejaw och ModCloth. Alla dessa är e-handelsbolag som är ledande inom sin nisch. Det är tydligt att Wal-Mart satsar på e-handel för fullt och jag gillar det skarpt. Det innebär att bolaget har en ny vertikal att växa inom. 

Sammanfattning av rapporten:

  • Intäkterna ökade med 1,4 procent till 117,5 miljarder dollar. Eller med 2,5 procent till 118,8 miljarder dollar justerat för valuta effekter.
  • Vinster per aktie ökade med två procent till $1 per aktie, jämfört med $0,98 per aktie samma period föregående år.
  • Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 1,4 procent drivet av en ökning av trafik på 1,5 procent i varuhusen.
  • Nu till det viktigaste i rapporten. Försäljningen från e-handel ökade med 63 procent.

Tillväxten inom segmentet e-handel är ju fantastiskt men då det är en sån liten del av Wal-Marts totala omsättningen så påverkar det ju inte resultatet nämnvärt.  Under 2016 uppgick intäkterna från e-handel till 13,7 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 3 procent av Wal-Marts totala intäkter. Det intressanta för mig är beloppet i absoluta termer.

Amazons börsvärde uppgår till cirka 469,3 miljarder dollar i skrivande stund, bolagets intäkter från e-handelssegmentet uppgår till cirka 123,8 miljarder dollar. Bolagets totala intäkter uppgick till 136 miljarder dollar. Detta motsvarar en Price/Sales-multipel på 3.29. 

Wal-Marts börsvärde uppgår till 246.71 miljarder dollar. Wal-Marts totala intäkter uppgick till 485,87 miljarder dollar. E-handel utgjorde som sagt 13,7 miljarder dollar av dessa. Wal-Mart har en Price/Sales-multipel på 0,5.

Wal-Marts e-handel utgör ungefär 10 procent av Amazons e-handel. Hela Wal-Mart värderas till P/S 0,5 och då ingår 1/10-Amazon som nu har växt med 63 % jämfört med samma kvartal förra året. Fortsätter denna resa så ska Wal-Mart uppvärderas kraftigt. Läs gärna Lundaluppens kommentarer om rapporten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser