Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Extrainkomst och spartips

Extrainkomst och spartips

Boosta din pengamaskin idag genom att skaffa en extrainkomst och genom att spara mer. Har du en hemsida eller blogg med ansenlig trafik?

Jag startade bloggen i September 2016 och inte i min vildaste fantasi så hade jag trott att jag skulle ha cirka 1300 twitterföljare och ungefär 30 000 sidvisningar på bloggen varje månad. Snart passerar jag min andra milstolpe gällande sidvisningar när bloggen närmar sig 200 000 sidvisningar. Jag är oerhört tacksam för att ni följer och läser min blogg. Jag försöker hela tiden leverera informativ och underhållande material till er som läsare. Kom gärna med förslag på vad ni vill se mer av på bloggen.

Som många av er läsare redan vet så arbetar jag som Civilingenjör. Jag gillar mitt arbete men det är ingen passion och jag skulle aldrig göra det jag gör på jobbet på min fritid om jag inte fick betalt för det. Jag jobbar för att kunna spara undan pengar för att till slut kunna bli ekonomiskt oberoende, eller halvt ekonomiskt oberoende i alla fall. Jag vill kunna bestämma över min egen tid och sluta arbeta om jag vill göra det. Ser framför mig en framtid där jag kan gå ner på halvtid och halvt leva på mina investeringar.

För att snabba på den här pengamaskinen så vill jag sätta på en turbo på den. Jag har nämligen någonting som är värdefullt för vissa och det är läsare. Bolag vill alltid synas och göra reklam och därför är läsare/trafik/användare värdefullt för bolag. Idag så får jag en del intäkter från Google Ads men det är väldigt blygsamma siffror. Räcker till en Starbucks kaffe om jag har tur, ni som använder Google Ads på era bloggar vet vad jag pratar om. Därför tänkte jag börja med att marknadsföra diverse bolag genom affiliates. Jag använder mig av affiliatenätverket Adtraction.

Har du också en hemsida eller blogg som driver mycket trafik? Då tycker jag att du ska göra detsamma. Ta vara på det värde som du besitter i form av besökare. Det här inlägget är till för att inspirera dig till att göra samma sak. Jag borde ha tagit tag i detta mycket tidigare då det är väldigt simpelt att göra och kräver egentligen inte mycket energi. Jag vet inte riktigt hur mycket pengar jag kan förvänta mig men av vad jag har förstått så är det i alla fall ganska mycket högre än Google Ads (Säger inte så mycket).  Adtraction gör det väldigt smidigt för dig att välja vad du vill marknadsföra så att du vet att du kan stå för produkterna/tjänsterna. Marknadsför på dina egna villkor och få betalt för dina besökare. 

Ansök om att få gå med i deras affiliatenätverk idag!

Transparens och att vara genuin är något jag värdesätter och därför kommer jag inte att marknadsföra något som jag absolut inte står för. Om det är en produkt jag själv använder eller kan tänka mig använda eller om jag bedömer att produkten kan tänkas skapa ett mervärde för någon så kommer jag att marknadsföra den. Jag vill inte att den här bloggen förvandlas till en reklamsida och jag kommer att fortsätta att leverera matnyttigt innehåll. Eftersom jag lägger ner väldigt mycket tid och energi på att sprida kunskap så skulle det vara roligt att tjäna lite extrapengar samtidigt. 

Nedan följer några tips på produkter som jag bedömer skapar ett mervärde. Antingen i form av ökad sparränta, lägre courtage vid näthandel eller lägre försäkringsavgifter. Kom ihåg att det snabbaste sättet att bli ekonomiskt oberoende är att minska utgifterna. 


Inlägget innehåller affiliate länkar.




Nätmäklare

Avanza
Avanza är i mitt tycke Sveriges bästa nätmäklare och det är just därför jag använder mig av dem. Deras användargränssnitt och låga courtage tycker jag är en oslagbar kombination. De erbjuder även förmånliga sparkonton genom sparkonto+ och möjligheten att investera med hävstång genom att belåna portföljen med superlånet (till en väldigt låg ränta). Avanza finns även på shareville. Som ny kund på Avanza så handlar du aktier courtagefritt (gratis) så länge ditt kapital inte överstiger 50 000 kronor på kontot.



Sparande

Akelius Spar
I nuvarande lågräntemiljö så är det svårt att hitta en god avkastning på andra håll än börsen. Nu när börsen är högt värderad kan det vara en god idé att inte vara full investerad. Storbankernas sparräntor är inget att skriva hem om och just därför är Akelius Spar intressanta. De erbjuder Sveriges högsta sparränta på hela 3,5 %.



#Sparadkrona

Nedan följer tips på olika produkter eller tjänster som enkelt kan spara dig hundratals kronor om året.

Compricer
Jag hatar att betala mer för något som inte skapar mervärde. Ett typiskt exempel på det är att betala alldeles för mycket i bilförsäkring eller elpriser. Compricer erbjuder dig möjligheten att jämföra bilförsäkringar, elbolag, lån, sparräntor, mobilabonnemang samt pension. Varför betala mer för någonting som inte är bättre? Ta 5 minuter av din tid och jämför elbolag och bilförsäkringar. Det kan spara dig hundratals kronor om året. Det bästa utav allt är att det är helt gratis! Klicka här för kostnadsfri jämförning! #sparadkrona

Kortio
Ett enkelt sätt att "tjäna" några extra hundralappar per år är att använda dig av ett kreditkort för allt spenderande. Många kreditkort har ett så kallat "cashback" system som gör att du som användare får en viss procent av det du spenderar återbetalat till dig. Andra kreditkort ger dig bonuspoäng som kan spenderas på diverse produkter, till exempel en Ipad. Kreditkortsdjungeln är enorm och för att hjälpa dig att hitta rätt så finns Kortio.se. Kreditkort kan erbjuda pengar tillbaka varje månad samt bra försäkringar. När jag bodde i Sverige använde jag mig till exempel av OKQ8:s kreditkort, när jag hade kortet så erbjöd dem 1 % cashback. Ponera att du har utgifter på 100 000 kronor per år som du betalar med ett kort som ger dig 1 % cashback, det skulle resultera att du får 1 000 kronor tillbaka per år. Det är pengar du inte alls behöver jobba hårt för. Jämför kreditkort kostnadsfritt idag!

Re:member

Re:member är ett bra kreditkort som min sambo hade när vi bodde i Sverige. Kortet erbjuder 1 % cashback och första året så bjuder dem på årsavgiften (295 kr/år). Det kan verka dyrt med en årsavgift på 295 kr/år de efterföljande åren. Men spenderar du bara över 29 500 kronor per år så täcker du årsavgiften med hjälp av deras cashback. Det optimala är att betala alla utgifter som man kan betala med kreditkortet och det innebär för de flesta människor att man kommer över 29 500 kronor per år. Re:member har också kostnadsfria kreditkort men dessa erbjuder ingen cashback. Ansök om ett Re:member kort idag!


Dagens Industri
Gillar du Dagens Industri? Då har du möjligheten att prova Di Digitalt för 29 kronor den första månaden. Därefter kostar det 399 kr/mån, utan bindningstid. Så du kan avsluta abonnemanget när du vill. Få tillgång till alla låsta artiklar på di.se, tillgång till e-tidningen kvällen före, Di Weekend som e-tidning samt låsta webbartiklar och slutligen Di Dimension som e-tidning. Prova Di Digitalt för 29 kronor den första månaden genom att klicka här!



Lån

Jag råder ingen att låna pengar. Tvärtom så är jag emot att låna pengar då det innebär negativ avkastning och jag gillar inte tanken på att vara skyldig någon pengar. Självklart är det annorlunda med bolån då räntan är lägre och man köper en tillgång i form av ett boende för pengarna. Men ibland så behöver man låna pengar av olika anledningar och då bör man se till att man får dem bästa villkoren.

Bank Norwegian

Bank Norwegian erbjuder banklån och kreditkort och är ett dotterbolag till Norwegian Finans Holding ASA. Att låna pengar genom Bank Norwegian går snabbt och är smärtfritt. De erbjuder privatlån mellan 5 000 till 500 000 kronor och de frågar inte vad du ska använda pengarna till. Hela ansökningsprocessen sker över internet och går därmed snabbt och smidigt. Ansök om ett lån idag!

Lendo

Lendo är Sveriges ledande låneförmedlare. Om du är ute efter ett lån så kan det vara svårt att veta vilken bank som erbjuder bäst villkor och vilken bank som passar dig och din lånesituation på bästa sätt. Genom en kreditupplysning så får du flera låneerbjudanden genom Lendo kostnadsfritt. Jämför lån kostnadsfritt idag!

Lendify

Lendify är ett spännande bolag som många andra bloggkollegor har skrivit om tidigare. Flera bloggkollegor har provat på att låna ut pengar till andra privatpersoner mot en avkastning. Lendify gör det möjligt för dig som privatperson att låna ut pengar till andra privatpersoner. Avkastningen du kan förvänta dig beror på löptiden på lånet. Se bilden nedan,



Jag kommer själv att testa låna ut pengar genom Lendify och följa upp hur det går i framtida inlägg på bloggen. Det går som sagt även bra att långa pengar genom Lendify. Ansök om lån eller börja att låna ut pengar till privatpersoner redan idag!


Sammanfattning

Jag hoppas att jag genom detta inlägget har hjälpt dig att hitta en högre sparränta en bättre nätmäklare eller att du kunnat spara några hundralappar per år genom att byta bilförsäkring, elbolag eller kreditkort. Jag hoppas också att jag inspirerat er bloggare som har en ansenlig mängd besökare till att börja tjäna en extra hacka i extrainkomst. Jag kommer att särredovisa mina intäkter från bloggen i framtida månadsrapporter för att försöka inspirera ytterligare.

Kommentarer

  1. Jag gick med hos AdProfit som gav BETYDLIGT mycket mer i inkomst än Google adsense. Google är fint på många vis. Men just när det kommer till detta och Adsense är det Google som är den stora vinnaren, tyvärr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, själv kör jag adtraction. Ska titta på adprofit också!

      Radera
  2. Kul att du är såpass öppen med hur du ser på annonsering och vilka bolag du kan tänka dig att marknadsföra! Får man fråga hur mycket du fått i månaden från adsense och hur mycket du beräknar att du kan få via adtraction och hur många inlägg räknar du med att skriva?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser