Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Fingerprint Cards - Innovate or die


Fingerprint Cards - Innovate or die


En mörk dag idag för alla som äger Fingerprint Cards. Bolaget är det enda högrisksbolaget jag äger och idag så blev jag påmind om varför jag inte äger fler. Jag tror fortfarande på bolagets affärsmodell och produkter. Alla vi har nog kommit kontakt med en eller flera av företagets produkter och deras sensorer är verkligen bra.

Men bolagets ledning är ett skämt. De visar än en gång på att de har noll visibilitet och jag har skrivit tidigare om hur förtroendet för bolaget går att likna med förtroendet för en otrogen partner. Jag har en sorts hatkärlek mot bolaget (mest hat) och jag litar verkligen inte på ledningen trots att jag tycker att de är verksamma inom en bransch som har enorm potential och att de har bra produkter. Med det sagt borde jag verkligen inte äga bolaget i och med att förtroendet för ledningen och ägarna är väldigt viktigt. Ledningens agerande har varit pinsamt.

Pinsamt att uttala sig om lagernivåer och prognoser när det uppenbarligen inte har någon koll alls. Pinsamt att föreslå en utdelning som de sedan var tvungna att dra tillbaka. Pinsamt att göra aktieåterköp på nivåer långt högre än dessa. Pinsamt att vinstvarna för andra gången trots att en prognos getts nära inpå. Pinsamt att inte gå ut med en prognos för 2017, vad förtroendeingivande.

Jag vill passa på att ge fundamentalanalysbloggen cred här, give credit where credit is due. Om det är något jag är så är det ödmjuk och jag är den första att erkänna om jag har fel. Han har varit väldigt pessimistisk när det kommit till Fingerprint och hans inlägg om att blankarna har ett informationsövertag över småspararna var ju spot on. Jag har tyckte att fundamentalanalys varit lite för mycket av en domedagsprofet men det går ju inte att förneka att han har haft rätt än så länge.

I och med att bolaget är så dåligt lett så ser jag inte Fingerprint som en investering i ett bolag längre. Det är mer som en lott, ett "moonshot project". Har tidigare ansett bolaget vara köpvärt men kommer inte skriva om det mer på bloggen. Min farhåga är att jag har fått läsare att få upp ögonen för bolaget och att de har investerat pengar som de sedan förlorat. Det är något jag vill undvika.

Jag kommer att behålla min position då jag fortfarande tycker att branschen, marknaden och bolagets produkter är bra. Jag har noll förtroende för bolaget men jag tänker inte agera känslomässigt. Jag kommer att avvakta tills vi får se lite mer konkreta siffror kring marknadsandelar, omsättning och vinst. Personligen så är den ekonomiska förlusten väldigt hanterbar då jag inte var så tungt viktad i Fingerprint och jag alltid ser till att diversifiera mig. Jag har tryckt på detta flera gånger och det skrämmer mig när man ser Twitterprofiler som säger att Fingerprint är en bombsäker investering och att de är helt fullinvesterade i bolaget. Jag kan bara ana hur dessa personer mår just nu och hoppas de ser detta som en utbildning i livets hårda skola och att de lär sig av sina misstag.

Jag hoppas och tror på nya vertikaler under 2017/2018, ser jag ingenting av detta så kommer jag sälja av i framtiden. Nya vertikaler är livsnödvändiga för bolaget för utan det så kommer Fingerprint att bli ett halvledarbolag i mängden med nedpressade marginaler. Jag har tidigare skrivit att bolaget är ett högrisksbolag och att om bolaget tar vänster när de skulle tagit höger så är konsekvenserna ödesdigra. Det som hände idag är väl lite av ett kvitto på det. Intäkter endast från sensorer i mobiltelefoner är inte tillräcklig för att Fingerprint ska fortsätta växa. Konkurrensen kommer pressa marginalen och även marknadsandelarna. 

Jag vill vara väldigt tydlig med att Fingerprint inte är mer än en riskfylld chansning i dagsläget. Aktier värderas ju efter hur de presterar i framtiden. Eftersom Fingerprint agerar bipolärt så kan man absolut inte lite på deras egna antaganden eller prognoser. Det enda man har att gå på då är analytiker eller sin egna prognos. Analytikerna sågar ju bolaget och låt oss vara uppriktiga de flesta av oss småsparare kan inte tillräckligt mycket om branschen. Om bolaget själva inte lyckas så försök inte ens. Därför är en "investering" i bolaget inte mer än en spekulation, en trisslott. Kan vara kul med lite krydda i portföljen och det är precis vad Fingerprint är för mig. Snitta inte ner er så att bolaget väger alldeles för tungt i era portföljer. Klassiskt misstag.

Bolaget måste vara det sämst skötta bolaget på Large Cap och det gör inte saken bättre att man verkar i en högst konkurrensutsatt bransch. Det gör saken ännu värre när man har en ledning från Mumindalen. Hur kommer detta sluta? Var allt bara ett luftslott och kommer man att se tillbaka på Fingerprint Cards som ett fantasibolag som kanske hade platsat bättre i Mumindalen än på börsen? Jag tror inte det, men det får tiden utvisa. Kommer bolaget att innovera eller kommer de att dö?

"Innovate or die" - Christian Fredriksson

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser